2008-10-31

Unken människosyn från "teolog"

I dagens VLT kan man läsa en debattartikel av en Johannes Forsblom som betitlar sig teolog och lärare. HÄR kan du läsa artikeln.
Tesen är att om homosexuella får gifts sig så är det dödsstöten för äktenskapet, han menar att de egentligen inte vill gifta sig, de är ju bara lättfotade, inte intresserade av långvariga relationer i alla fall. Dessutom misshandlar de varandra mer än andra.
Vilket fullständigt dravel!
Kärlek är kärlek och det är inte upp till staten att bestämma om de ska få gifta sig eller inte.
6 av 7 riksdagspartier är överens om detta. KD håller emot. Sverigedemokraterna är inte oväntat emot detta heller. Tolerans har ju aldrig varit deras starka kort.
Det ska bli intressant senare i höst att se var regeringen landar i frågan, det är ju fullständigt orimligt att KD som knappt når över 4% i någon mätning ska tillåtas blockera frågan.
Jag har skrivit tidigare om detta på bloggen och klipper in det inlägget nedan.
För övrigt är helgen mötesfri här i New York, så jag ska ägna mig åt att uppleva staden, följa valdebatten och förhoppningsvis blogga om det hela.
Som synes var det ett halvtidsreportage om undertecknad i VLT idag, och bloggadressen publicerades. Klicka på bilden så blir den större så att artikeln går att läsa.

Förhoppningsvis hittar nya läsare hit till bloggen.
Till er vill jag säga:
Välkomna, lägg sidan bland favoriterna och dra er inte för att skriva kommentarer.

Kärlek är kärlek (skrivet 2005):
Kanske lite sent ute, men vill ändå kommentera något om de präster som skrivit under en protestlista om homosexuella vigslar.
Jag betraktar inte mig själv som religiös. Jag tror inte på ett liv efter detta. Ändå är jag medlem i svenska kyrkan. Jag tror på kyrkans roll i samhället och vet att religionen spelar en viktig roll i mångas liv.

Bibelns budskap för mig är ett budskap om ovillkorlig kärlek, förlåtelse och humanism.
För mig är det enkelt att ta ställning i frågan om könsneutrala äktenskap.
Kärlek är kärlek.
Att välsigna kärlek är något bra.
Att exkludera människor är dåligt.
Till de som använder bibeln som slagträ i debatten har jag några intressanta bibelord:
I tredje moseboken 21:20 står det att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar från ett grannland.

Ger helt nya perspektiv på Vaxholmskonflikten och EU:s tjänstedirektiv…
.Andra moseboken 35:2 säger att den som arbetar på söndagar måste dräpas.

Det skulle Handels kunna använda i avtalsförhandlingar om arbetstid…
Tredje moseboken 11:7-8 säger att man inte får vidröra resterna av en död gris.

Fotboll är inte att tänka på om man vill vara trogen guds ord….
Samma mosebok 19:19 förbjuder att man odlar olika grödor på samma jord.

Undrar om maskrosorna på min gräsmatta gör mig till en syndare?
Tredje moseboken 20:14 föreskriver att de som ligger med sina släktingar ska brännas på bål. Kan användas i debatten om hårdare tag i domstolarna kanske…
Jag hoppas att ni läsare förstår att min vanvördighet är till för att visa hur absurd diskussionen blir om man använder citat ur bibeln för att motivera åsikter man har om en aktuell fråga. Bibeln är en text, skriven av människor, för människor – för länge sen.
Leva och låta leva är min inställning.
Kärlek är kärlek.

Inga kommentarer: