2008-10-03

Skolpolitiskt råd i stället för populism!

Nästa vecka är jag på resande fot igen. Då ska jag träffa delar av Burmas demokratirörelse i Bangkok på väg till Manila där det är en konferens med partier och organisationer från hela Asien som är närstående oss socialdemokrater. På väg hem från Manila stoppar jag i Delhi för möten med indiska parlamentariker. Allt detta på en vecka, pust.
De senaste veckorna här i riksdagen har ägnats åt motioner. Dels de egna motionerna om allt mellan himmel och jord, men framförallt åt vår kommittemotion i utrikesutskottet där vi sossar formulerar vår utrikespolitik för det kommande året, kan man förenklat säga. Min uppgift är att ha ansvar för textavsnitten om rättvis handelspolitik, Asien och det som rör klustervapen. Så många timmar har spenderats framför datorn med att formulera detta.
Mina egna motioner har jag också jobbat med.
En handlar om inrättandet av ett skolpolitiskt råd. Den kan du läsa här:

I debatten om den framtida skolan finns det ingen brist på allmänt tyckande och diverse olika åsikter om hur skolan och lärandet bäst främjas. Vad det däremot råder brist på är dels pedagogisk forskning, dels framför allt utvärdering och uppföljning av densamma.
Socialdemokrateras ambition är att skapa en långsiktig och blocköverskridande uppgörelse om betygssystemet i grundskolan, betyg som ska användas för att följa upp hur väl eleven nått kunskapsmålen. Betygssystemet ska inte gradera och sortera eleverna inbördes, då sådana betyg inte leder till mer kunsk
ap utan ger bara ökade klyftor och kväver lusten till lärande.
Regeringen vill att skriftliga omdömen om en elevs kunskapsutveckling ska ges redan från årskurs 1 i grundskolan och att omdömen får vara betygsliknande. Socialdemokraterna kan acceptera att betyg ges tidigare än i årskurs 8, men att barnen under de första skolåren inte ska behöva utsättas för betyg eller betygsliknande omdömen.
Regeringen vinnlägger sig om att fatta sina beslut grundade på forskning och beprövad erfarenhet. Detta torde också gälla då man lägger förslag inom skolans område. En bred överenskommelse om betyg bör baseras på forskning, beprövad erfarenhet och professionens kunskap. Bara på så vis kan man uppnå en bred förankring bland lärare, skolledare, föräldrar och elever.
I likhet med det finanspolitiska råd som nu finns, som prövar om regeringens finanspolitiska reformer ligger i linje med beprövad erfarenhet, bör regeringen utreda möjligheten att inrätta ett skolpolitiskt råd. Det skolpolitiska rådet får till uppgift att utvärdera regeringens reformer inom skolpolitiken gentemot vetenskapen.

Inga kommentarer: