2006-10-05

Pompa och ståt, räls vs asfalt

Nu har jag äntligen fått mitt datakonto på riksdagen, så jag kan börja blogga härifrån. Provar nu också att ladda bilder från mobiltelefonen/kameran.
Veckan hittills har varit omtumlande och spännande.
Självklart är det surt med regeringsskifte och maktförlust, men den allt överskuggande känslan jag har är att kavla upp ärmarna, bedriva oppositionspolitik och redan nu sätta igång arbetet för maktsskifte 2010.
Vi ska inte vara dåliga, bittra förlorare som bara gnäller och hugger på allt som rör sig. Vi ska vara konstruktiva kritiker med genomtänkta och ansvarstagande förslag.
Veckan började med beskedet att borgarna bestämt sig för att skrota förslaget om citybanan. Citybanan är en järnvägstunnel in till Centralstationen i Stockholm som skulle göra att det skulle finnas fyra spår in till centralen istället för två som idag. Det skulle radikalt förbättra situationen inte bara för pendlarna från Västerås utan skulle vara ett lyft för tågtrafiken i hela landet. Man skulle bli av med en flaskhals som ställer till otroliga bekymmer.
Borgarnas förslag är att istället satsa på att bygga en kringled för biltrafiken i stockholm och försöka bygga ett tredje spår ovan jord. Det är dumt av en väldigt många anledningar, jag tar bara några här:
Färre spår, sämre för miljön och pengar i sjön då man redan satsat bortåt en miljard på Citybanan.
Nåväl, jag lär få återkomma i frågan. Det ska bli jätteintressant att höra våra lokala borgerliga företrädare argumentera för förslaget när de har skällt på oss i åratal för att det inte blir någon Citybana....
Jag har massor att berätta om veckan i riksdagen, men jag gör så att jag visar lite bilder istället. En bild säger mer än tusen ord etc...
Om ni vill kontakta mig, och gör det gärna, så finns jag nu på
olle.thorell@riksdagen.se
eller på mobil
070-3070055

Glad ledamot med tillhörande närstående innan gudstjänsten i storkyrkan. Där höll nya ärkebiskopen en väldigt fin predikan om att vi arbetar för livets skull och påminde oss om att varken präster eller politiker är större än sina uppdrag. Värt att påminnas om i all pompa och ståt...

Margareta Israelson och ärkebiskopen m.fl. i korvkön efter gudstjänsten
På väg in till riksdagen....vaktparad, blåsorkester, fanborg, folkdräkter, barnkör, marmor och kristallkronor....pampigt värre


Jag och Pia Nilsson i kammaren, stolta men inte nöjda kan man väl säga.

Så här ser bänkskivan ut vid min stol i kammaren, notera att jag inte har någon namnskylt, bara en nummerplåt, 342 ..det påtalade jag och dagen efter såg det ut så här:

Man undrar om de har något emot en..... nåväl, nu är skylten bytt och jag fick behålla den felgraverade.

Utsikten från min plats. Jag är placerad i kameraskugga längst bak till vänster i den vackra, nyrenoverade kammaren.
Silvia hade störst hatt (vit modell längst ner i mitten)

Inga kommentarer: