2006-10-16

Borg(erlig) budget presenterad


Stor bulle -större budget

Borgarna har presenterat sin budget och det har varit debatt i kammaren. Ni kära bloggläsare har säkert läst om innehållet i media, så jag ska inte gå in i detalj på det. En del saker vill jag dock påpeka.
Den öppna arbetslösheten kommer att öka nästa år.
Det blir dyrare att bilpendla till arbetet.
Det blir dyrare att vara medlem i facket.
Är du arbetslös så blir du fattigare.
Har du varit arbetslös länge så blir du tvingad att ta arbeten till ett betydligt lägre lön än idag. Det lär skapa en helt ny låglönesektor som gör att vi riskerar att få en situation liknande den i USA, där man inte kan försörja sig på ett heltidsarbete, utan man får lov att ha två.
Är du pensionär får du betala mer skatt än om du arbetar.
Men
Om du är löjligt rik så slipper du betala så mycket i förmögenhetsskatt.
Om du inte får ditt livspussel att gå ihop så blir det billigare att anlita vita hushållsnära tjänster.
Om du bor i till exempel Djursholm, så slipper du betala så fasligt för fastighetsskatten.

Borg(arna) säger att de ska bedriva en ansvarsfull ekonomisk politik. Yeah right! säger jag.
Man går fram med gigantiska skattesänkningar. Det är lätt, det är ingen som blir förbannad då, och rent tekniskt är det ju bara att ändra en procentsats. Men är de finansierade?
Nej!
År 2007 sänks skatterna med 42 miljarder kronor, varav 8 miljarder är ofinansierade. År 2008 sänks skatten med 49 miljarder kronor varav 16 miljarder är ofinansierade.
Man litar till så kallade dynamiska effekter i ekonomin. Ni som är gamla nog att minnas de förra borgerliga regeringarna (ni vet de där gamla moderaterna, typ Borelius...ja just ja, hon var ju ny...eller hur var det nu...) vet att det inte funkade så bra. Att hoppas på dynamiska effekter i ekonomin är som att hoppas på bra väder på midsommarafton. Det är möjligt, men inte särskilt sannolikt. Och i alla fall inget att bygga en statsbudget på.
Nu ska vi se till att granska budgeten och inte ge högern en lugn stund. De ska få höra vilka effekter deras politik får för vanliga människor.
Jag ska ägna tid åt att läsa på deras förslag, särskilt vad gäller det utgiftsområde som har med "mitt" utskott att göra. Internationellt samarbete och bistånd. En tröst i bedrövelsen var att det verkar som om biståndsmålet om 1% av bnp ligger fast. Bara nu inte högern får för sig att de vill lägga biståndspengar på att finansiera militära insatser utomlands. Det är en moderat idé sen tidigare, och ett lömskt sätt att både minska det faktiska biståndet och samtidigt få pengar över till militären här i Sverige.
Jag lär återkomma när jag hunnit läsa på och fått siffror på vad budgeten innebär på lokalplanet.

Golfade igår i strålande solsken. Inte mycket tid för sånt nu, men det gick hyfsat ändå, 79 slag och dräglig bollträff. Den stora behållningen var dock den fantastiska höstdagen.
Träffade en hel del folk på klubben som gratulerade till nya "jobbet" och önskade lycka till. Intressant var att alla sa: "Har du tid att var här?" Intressant, jag har varit helt ledig typ två dagar på en månad, knappast så att jag hänger på golfbanan mest hela tiden...

Här är jag desto oftare. Riddarhustorget i gamla stan, på fjärde våningen. Rum C4-08.
Slutligen noterar jag att kulturministern gjorde en storartad insats och höll ut två dagar längre än handelsministern. Vem står på tur?

1 kommentar:

Anonym sa...

Ska vi gissa på den som klipper sig en gång om året vare sig det behövs eller inte?

I vilket fall så vill jag citera sambon när han kollade på nyheterna nyss:

"-Finns det nån i den nya regeringen som INTE har fuskat???"

Håhåjaja...