2006-10-13

Första kammardebatten, länktips, kommentaruppmaning

Idag fredag så var Utrikesutskottet inblandat i sitt första beslut i kammaren. Det gällde den svenska militära insatsen i Libanon. En marin styrka är på plats i Medelhavet och behöver ett riksdagsbeslut för att sätta igång sitt arbete. När jag först hörde talas om den här insatsen i somras var min första tanke: "varför ska vi skicka en sportbil??" Sen kom jag på att en korvett minsann är en båt också...
Debatten i kammaren tog exakt 4 minuter, endast en talare anmäld, Veronica Palm (s). Mer behövdes inte eftersom alla partierna var överens om ärendet.
Vänstern hade bara ett särskilt yttrande om själva skrivningen av betänkandet (förslaget från utskottet) men inget emot beslutet som sådant.
Vill tipsa om en länk till er blogg-läsare. Den heter stafett mot våldtäkt och den kan du se HÄR.
Stafett mot våldtäkt är ett ideellt och politiskt oberoende initiativ med syfte att skapa debatt kring jämlikhet, sexuellt våld och de attityder som lägger ansvaret för kvinnors säkerhet på kvinnan själv. Med tanke på att hundra procent av alla våldtäkter begås av män, borde ju insatserna mot nya våldtäkter rimligen koncentreras till att påverka mäns beteenden och attityder, snarare än att inskränka kvinnors frihet att röra sig fritt, leva, uppträda och klä sig som de vill. Men så är inte fallet alltid.
Skriv gärna på deras upprop också, det har jag gjort!
Nu har jag öppnat kommentarfunktionen igen, använd den!
Det gjorde en Sverigedmokrat från Skåne. Läs gärna hans inlägg och ge honom svar på tal. Det kommer jag att göra vid tillfäle. Synd att det inte var nån från Sura eller Västmanland. Undrar om det finns några?

Pendlarkamrater från riksdagen, Anneli Särnblad och Carin Runeson, Dalarna och Margareta Israelson, Västerås.
Läsandes tidningar och längtandes efter en Citytunnel...

1 kommentar:

Anonym sa...

dom ser ut som ärketypen av en sosse! helt allvarligt alltså