2006-10-24

Att gapa efter mycket...

Tillbaka på jobbet efter helgen. På Öland blommade salvian och krassen, denna märkliga höst.
Har borrat ner mig i läsande om utrikespolitiken och utgiftsområdena i statsbudgeten som Utrikesutskottet har hand om.
Mycket av den första tiden här i riksdagen handlar för mig om att hitta en riktning, ett fokus i mitt arbete framöver. Det är väldigt lätt att hugga på allt som rör sig, att springa på möten i oändlighet bara för att man har blivit inbjuden. Att gapa efter för mycket helt enkelt...ungefär som när man äter kroppkakor...

Jag försöker undvika de minorna och ägnar mig att hitta mitt fokus.
Så här har jag tänkt, ungefär.
Två utgångspunkter har jag tänkt ha.
  • Lokalt arbete i länet. Jag är vald av Västmanläningarna och ska driva frågor i riksdagen som är av vikt för länets utveckling. Här är jag också fullmäktigeledamot i Surahammar och arbetarekommunens ordförande. Jag är allmänpolitiker i länet och ska kunna bryta ner nationella frågor till ett lokalt plan. Jag vill särskilt engagera mig i skol- och utbildningsfrågor på länsbasis.
  • Arbetet i utskottet. Jag vill inrikta mig på biståndsfrågor och annat som vi kommer överens om i utskottet, vi har ännu inte delat upp politikområdena mellan oss, men jag kommer helt säkert få spännande områden att bita i. Här ska vi ägna oss åt att formulera en framtidsinriktad socialdemokratisk politik och samtidigt konstruktivt kritisera borgarna.

För mig som är nyfiken och intresserad av det mesta så är det verkligen komplicerat att inte hugga på alla frågor som dyker upp. Jag gör mitt bästa för att hitta min egen riktning och därför har jag bland annat ägnat mig åt följande:

Jag skriver debattinlägg och insändare om hur regeringens förslag slår lokalt. Jag har deltagit på arbetarekommunmöten och berättat om arbetet i riksdagen. Jag skriver på motioner om bl.a Strömsholms kanal och Ekomuseum Bergslagen. Jag förbereder interpellationer om utbildningspolitik. Jag läser på om utrikesfrågor. Jag löser allt praktiskt vad gäller uppdraget, resor, boende, kontorsutrustning, datakonton, etc etc

Idag och imorgon träffas S-gruppen i utrikesutskottet för att dra upp riktlinjerna för arbetet framöver.

I helgen ska jag delta på Palmedagarna i Gävle ett bra tillfälle att knyta kontakter och lära mig mer.

Svärfar är en riktig ur-sosse, på hans vägg hänger denna prydnadstallrik.

Ganska busy är jag med andra ord, men jag ska ta mig tid att blogga regelbundet. Har noterat att besöksantalet på sidan fortsätter att öka. Det är kul!

Inga kommentarer: