2005-11-24

Vem är intressant? och En by med 100 invånare

Igår blev jag uppringd av VLT:s debattredaktör. Han ville publicera en debattartikel som jag skrivit. Det lustiga är att det var en artikel som jag skickat in i mars i år. Då fanns det inget intresse av att publicera den, men nu när jag är föreslagen på riksdagslistan så är man tydligen mer intressant.... Här kan ni läsa artikeln i alla fall. Hoppas jag får mothugg av nån folkpartist så att jag får bemöta dem.

I dag hade vi ett seminarium på Mdh där vi diskuterade uppgiften som jag nämnde i gårdagens inlägg. Det var en ganska beige diskussion, men ganska kul att utbyta tankar ändå.
Jag hittade en liknelse på webben som är ganska träffande om förhållandena i världen:

Om hela världen reduceras till en by med 100 invånare och alla proportioner bibehålls så består byn av:
57 asiater
21 européer
14 amerikaner (från Nord- och Sydamerika)
8 afrikaner
52 är kvinnor48 män
70 icke kristna
30 kristna
89 heterosexuella
11 homosexuella
6 personer skulle inneha 59% av alla gemensamma tillgångar och deär från USA.
80 har otillräckliga boendeförhållanden
70 är analfabeter
50 är undernärda,
1 döende
1 har en PC.
1 har en akademisk examen.
Om det finns mat i Ditt kylskåp, om Du har ett jobb, tak över huvudet och en säng att sova i, då är Du rikare än 75 % av innevånarna på jorden.
Har Du ett konto på en bank, lite pengar i börsen och småslantar i en ask, då tillhör Du de rikaste 8 % av jordens innevånare

Tänkvärt. Vi glömmer ofta hur bra vi har det här i Sverige.
Alldeles för ofta


Nedan en bild från besöket i Sao Paolo i höstas. En familj bosatt mellan motorvägsfilerna på väg in mot centrum.

Inga kommentarer: