2005-11-23

En dag på "jobbet", resor och gringo

Jag har fått lite reaktioner på alla resbilder som jag lagt in. Man undrar vilket glassigt liv jag kan ha som student och sosse. Resor är vårt stora intresse, vi har inga barn, bor billigt och snålar för att få råd att resa. Vi åker till Japan för att hälsa på släkten där och vi är dessutom ena fenor på att hitta billiga resor, sistaminuten och lågprisflyg, vi bor hos bekanta eller på budgethotell.
Resor är utvecklande för själen, att vidga sina vyer och ta sig utanför 70-skyltarna är berikande på alla möjliga sätt. Man får nya perspektiv och lär sig massor.
För att ge lite kontraster till resbilderna lägger jag in några bilder från en vanlig dag för en fritidspolitiker/student. Inte fullt så glassigt, men en lärorik dag var det i alla fall.

Genomgång av budget 2006 på Kantzowska gymnasiet där jag är vice ordförande. Britta förklarar siffrorna och Gunnar lyssnar. Budgeten ser ut att gå ihop, ta i trä..

Jag och Magnus jobbade med en inlämningsuppgift i Ekonomisk historia. Uppgiften som man har en vecka på sig att lösa går ut på att förklara varför vissa länder är u-länder och ge förslag på hur man ska få igång deras ekonomi. Hmmm, skulle nog behöva ett par dagar till för att lösa den uppgiften...

Direktion på Mälardalens Brand- och räddningsförbund. Staffan och Agneta och vi andra fick bl.a en rapport om höghusbranden i Västerås förra veckan. Insatsen gick utmärkt, bara vindsvåningen blev förstörd och samarbetet mellan polis och brandkår var prickfritt. Läskigt bara om en pyroman ligger bakom. Nästa gång kan det gå riktigt illa.

Avslutningsvis ett tips. Tidningen Gringo fick Stora journalistpriset, de skriver roligt och nydanande om det nya Sverige. Läs artiklar här eller gör det mycket underhållande fördomstestet här.
Man kan också prenumerera på nysvenska ord här. Det ska du göra om du inte hänger med när kidsen säger: habibi, dissa, abo, cok eller hayat.

Inga kommentarer: