2008-11-28

Debatt i dag mot Bildt

Idag hade jag en interpellationsdebatt mot Carl Bildt i kammaren.
Det var intressant att höra flera besked från bBildt i det han sa och det han inte sa.
Han sa inte att han kommer att åka till Oslo och skriva under klustervapenförbudet på tisdag. Tyskland, Frankrikes och Storbritanniens utrikeministrar kommer att göra det, liksom ett 40-tal andra utrikesministrar och 4 statsministrar. Ett ytterligare tecken på regeringens ovilja och låga ambition på nedrustningsområdet tycker jag. Själv ska jag till Oslo då, dels för ett parlamentarikerforum om klustervapen, men också för att bevittna undertecknandet. Det ska bli intressant att se vem regeringen skickar.
Debatten kan du se på video HÄR
Protokollet till dagens debatt kan du läsa HÄR, scrolla till anförande 19.
Bildt noterade dagens debatt på sin blogg HÄR
Min kanske illvilliga, men förmodligen inte helt felaktiga tolkning av debattenär följande:
Bildt och moderaterna ville egentligen inte skriva under det här avtalet. Man gör det för att få tyst på kritiken och istället kommer man att dra ut på genomförandet så länge det bara går.
Tyst på kritik kommer det inte bli från varken (s) eller min sida, den saken är säker.

Inga kommentarer: