2008-11-04

Nu är det dags!

Obama röstar.
Man har avspärrat en park i Obamas hemstad Chicago, där man räknar med att 70.000 människor ska delta i hans "valvaka". Polisen räknar dock med att upp emot en miljon människor kommer att ge sig ut på gatorna i kväll för att delta i det de flesta tror ska bli segerfirandet. En miljon!
Dixville Notch, en vallokal med 21 personer i röstlängden öppnar alltid först av alla vallokaler i detta vidsträckta land som täcker 4 tidszoner.
Resultatet där blev 15-6 till Obama. En demokrat har inte vunnit där sen 68. Ett omen?
Oavsett hur valet går, så har amerikansk politik förändrats. Man tippar ett rekordstort valdeltagande, aldrig tidigare har en färgad kandidat haft en reell chans att vinna, man har nått väljargrupper nu som aldrig tidigare ens tänkt tanken att rösta, så oavsett hur det går så är det historiskt.
Mitt tips (som jag hoppas jag inte får äta upp):
Storslam för Obama!
Idag ska jag besöka vallokal, gå på möte med Unicef, och kvällen ska jag tillbringa med demokraterna i New York på deras valvaka.

Inga kommentarer: