2008-04-05

Distriktskongress i Fagersta och tidsfordriv i Qatar

Hittat en dator pa flygplatsen i Doha, dar jag har sex timmars vantetid innan planet gar till Katmandu. Da kan man ju passa pa att blogga. Utan prickar gor det hela latt forvirrat men forhoppningsvis lasbart.
Laste i Svd pa vagen hit om hur Reinfeldt och regeringskansliet aterigen borjar svaja i sin hallning vad galler kritik till de kinesiska ledarna om manskliga rattigheter i Kina. Man verkar tycka att det ar for kansligt att ta upp enskilda fall.
Bedrovligt tycker jag. Det ar klart det ar kansligt, annars skulle det inte vara vart att ta upp dessa fall. Regeringen har latt for att kritisera sma lander utan storre makt, men fegar ur nar det kommer till stormakterna. Jag hoppas att Reinfeldt tar till sig av det oppna brev som Mona skrivit till honom, det ar mycket kortfattat men tydligt:
Till statsminister Fredrik Reinfeldt
Under din resa till Kina förväntar jag mig att du tar upp situationen i Tibet och följande fyra kända fall med president Hu Jintao:
Hu Jia
Ye Guozho
Chen Guangcheng
Yang Chunlin
Jag är också angelägen att du redovisar detta och den svenska regeringens hållning vad gäller situationen för de mänskliga rättigheterna i Kina och därmed hur du avser agera inför och under din resa. Det får inte råda något tvivel om Sveriges hållning.
Med vänlig hälsning, Mona Sahlin
Det ska bli valdigt intressant att se hur Reinfeldt agerar i Kina, om han vagar ta i aven de kansliga fragorna.
I lordags hade vi som sagt distriktskongress, Ylva Johansson var partistyrelsens representant och holl ett jattebra anforande i det spirande varvadret. Sven Erik Osterberg omvaldes som ordforande, Denise Bergstrom valdes till ny kassor efter Glenn Andersson och undertecknad omvaldes som styrelseledamot.
Diskussioner om det lokala radslagsarbetet och motioner fran arbetarekommunerna hanns ocksa med.
Om ett par timmar gar planet till Kathmandu. Jag ser verkligen fram emot uppdraget och hoppas verkligen kunna rapportera darifran, men ar osaker pa om jag kommer att kunna anvanda mobilen och om jag kommer att kunna komma ut pa natet. Sa om inget hors darifran far jag aterkomma efter den 13-4 da jag kommer hem igen.


1 kommentar:

olle sa...

olle