2008-02-18

Klass 9C i Kungsör och 9A på svt

Var på besök i Kung Karls skola i Kungsör idag. Var med dem på förmiddagen och fick möjlighet att delta på några lektioner, pratade med elever och lärare. Alltid när jag är ute på skolor så kommer jag på vad jag saknar mitt förra jobb som högstadielärare. Visst, det är tungt, slitsamt och inte tillräckligt väl betalt. Men det är ju också ett fantastiskt arbete att få vara med och lotsa ungdomar i deras lärande. Ingenting är riktigt så givande som att ha en riktigt lyckad lektion, där man möts av nyfikenhet och lust till lärande. När man ser det där ljuset tändas i ögonen på ungdomar som har lärt sig något nytt, plötsligt förstått något man inte förstått tidigare eller kommit till insikt om något som tidigare var obegripligt.
9C som jag besökte var en jättetrevlig klass som verkade trivas bra på skolan och med varandra. De var inte nöjda med sitt schema och hade svårt att komma överens om hur de skulle använda sin klasskassa som de samlat ihop. En del gillade inte skolmaten och många tyckte att det var för många prov.
Jag följer också tv-serien om klass 9A. Hoppas att många gör det, det är verkligen en folkbildande serie som visar hur det kan se ut på en svensk skola idag.
Jag håller med om Marie Granlunds uttalanden nedan:
-Äntligen öppnar sig en möjlighet att nyansera bilden av skolan och föra en seriös diskussion om vilka framgångsfaktorer som verkligen ger resultat .
-Det handlar om att våga satsa också på de elever som har de tuffaste förutsättningarna och det handlar om att ge engagerade och duktiga lärare förutsättningar för sitt arbete. Så blir goda kunskaper en realitet för alla, inte bara för de som har de mest gynnsamma hemförhållandena.

I det pågående skolrådslagsarbetet inom socialdemokratin diskuteras just dessa frågor. Hur alla barn får den kunskap de och deras föräldrar har rätt att kräva. Vi vill med hjälp av statliga resurser skapa 100 attraktiva magnetskolor i de mest utsatta områdena som ges förutsättningar att knyta till sig de bästa pedagogerna och den mest spännande pedagogiken. Dessa skolor ska ha ett tydligt uppdrag att fungera som fadderskolor för andra skolor i närområdet, utgöra motorer för pedagogisk utveckling, visa på framgångsfaktorer och sprida goda exempel.

-Jag hoppas att skolministern följer serien och får en växande insikt om att alla kan lyckas bara de får rätt stöd, och att låga förväntningar och sänkta ambitioner inte är rätt väg att gå, avslutar Marie Granlund.


Inga kommentarer: