2006-11-10

Replikskiftet från igår kväll

Anf. 284 GUSTAV BLIX (m) replik:
Fru talman! Det är glädjande, Olle Thorell, att du tar till orda i den viktiga frågan om skolpolitiken. Jag vill också säga att det är första gången jag talar i kammaren, så vi är antagligen lika nervösa båda två.
Men jag vill också säga att det är lite bekymmersamt att du inte riktigt ser de svåra problem som finns i svenska skolor. Det är konstaterat i flera utvärderingar att vi halkar efter i matte, naturvetenskap och läsning. I matte presterar i dag åttorna sämre resultat än sjuorna gjorde för tio år sedan. Och antalet lågpresterande elever ökar. Utvärderingar visar att gymnasieeleverna inte är tillräckligt förberedda för högre utbildning. Samtidigt ser vi hur skillnaderna ökar kraftigt både mellan kommunerna och mellan olika skolor.
Till detta har Socialdemokraterna ytterst lite att komma med. Den som har någonting intressant att komma med, tycker jag, är ett kommunalråd i Haninge, Robert Nord. Han efterlyser att Socialdemokraterna numera ska fokusera på kunskap, ha höga förväntningar på eleverna, följa upp resultaten tidigare, sluta ta strid mot betygen och göra Skolverket vassare. Vad har du för kommentar till det? Jag tycker att det låter som en bra agenda för att förbättra resultaten i den svenska skolan.
Anf. 285 OLLE THORELL (s) replik:
Fru talman! Det är sant, Gustav Blix, att svenska elever i vissa undersökningar visar sämre resultat än tidigare, bland annat i matte. Men på andra områden är svenska elever duktiga, bland annat i engelska, läsförståelse och annat.
Vi socialdemokrater har ett program för att åtgärda det här. Det är inte så att vi sopar problem under mattan. Bland annat har vi en särskild satsning på fortbildning för lärare i just svenska, matte och engelska som vi skulle ha velat genomföra. Nog har vi åtgärder på förslag.
Anf. 286 GUSTAV BLIX (m) replik:
Fru talman! Jag hittar inget svar på någon av mina frågor som gäller de förslag som faktiskt finns från ledande socialdemokratiska skolpolitiker om vad ni vill göra.
Här har jag en ledande socialdemokrat som säger: Vi har misslyckats med att fokusera på kunskap och lärande. Det behöver vi förbättra. Vi har inte höga förväntningar på eleverna såsom vi borde ha. Vi följer inte upp elevernas resultat tillräckligt tydligt. Vi har tänkt fel när vi tar strid mot betygen.
Här finns någon som tänker nytt och som har nya idéer om skolpolitik som jag inte har hört från Socialdemokraterna på tio år och du har ingen kommentar till det utan läser, precis som vanligt, upp en vårproposition som ni nu har lagt fram igen som er finansreservation.
Jag tycker att det är fattigt, och jag tycker att det är tråkigt. Jag önskar att Socialdemokraterna kunde komma med nyheter. Hur ska vi göra för att reparera de brister i svensk skola som tolv år av socialdemokratisk skolpolitik ledde till?
Anf. 287 OLLE THORELL (s) replik:
Fru talman! Jag har visst svar på dina frågor. Synd bara att det är enbart en minuts repliktid.
Vi vill inte alls bara fortsätta med mer av samma sak. Vi vill satsa mer på skolan. Vi vill inte sänka skatterna för de rikaste i samhället. Vi vill satsa mer på skolan via fortbildning. Betyg behöver inte vara det enda sättet att återkoppla elevernas kunskaper. Individuella utvecklingsplaner är ett utmärkt verktyg som vi tycker vore ett bra sätt att bättre återkoppla till föräldrar och elever hur det går i skolan.
Fokus på kunskap nämns. Jag har jobbat i skolan i många år, och det är väl klart som tusan att det finns ett fokus på kunskap. I alla de skolor jag har varit på och på alla konferenser talar man om kunskap och lärande, men kanske i andra termer än borgerligheten gör. Vi talar om lärande mer än om ett slags korvstoppningskunskap som jag tycker borgerligheten förmedlar.
Anf. 288 EVA BENGTSON SKOGSBERG (m) replik:
Fru talman! Olle Thorell säger att det inte behövs fler klyftor. Man hör ofta från socialdemokratiskt håll i debatter hotet att med moderat politik, med allianspolitik, kommer klyftorna att öka. Klyftorna har ökat i hela samhället under ett socialdemokratiskt styre, vill jag påstå. Det gäller framför allt löneklyftor, men även inom skolpolitiken.
Skolresultaten har försämrats. Du pratar om läsförståelse. 17 % av pojkarna med svensk bakgrund är inte godkända i läsförståelse. Jag tycker inte att det är bra. Du tyckte att vi var duktiga i läsförståelse. Är du nöjd med detta? Det är min enkla fråga.
Anf. 289 OLLE THORELL (s) replik:
Fru talman! Vi socialdemokrater brukar ju säga att vi är stolta men inte nöjda. Det gäller även i denna fråga. Vi kan inte vara helt nöjda så länge det finns elever som går ut grundskolan och gymnasiet utan att ha nått de mål som är uppsatta.
Men när det gäller klyftor var det jag försökte säga i mitt anförande att skolans problem inte bara är skolans specifika problem. Det vill till att man skapar ett samhälle med mindre klyftor över lag. Då kommer det även att märkas i skolan. Det borgerligheten gör nu med sina förslag om att färre ska få chans att gå på högskolan, att a-kassan blir sämre och att de som står utanför arbetsmarknaden får det sämre på alla möjliga sätt kommer att skapa större klyftor. De klyftorna kommer också att märkas i skolan. Det är jag helt övertygad om.
Anf. 290 EVA BENGTSON SKOGSBERG (m) replik:
Fru talman! Jag förstår ändå inte det som sägs om klyftor. Ni tycker att vi kommer att öka klyftorna när ni själva har stått för en sådan stor ökning av klyftorna under de här åren.
Anf. 291 OLLE THORELL (s) replik:
Fru talman! Som jag sade i mitt anförande också är vi inte nöjda med allt i svensk skola. Vi är inte nöjda med allt i samhället heller. Självklart finns det stora klyftor i samhället. Men vår politik tar sin utgångspunkt i att minska dessa klyftor. Vi har bedrivit ett arbete under många år och ville få chansen av väljarna att fortsätta det arbetet. Jag är stolt men inte nöjd, kan jag säga.
Anf. 292 BETTY MALMBERG (m) replik:
Fru talman! Stolt men inte nöjd är ju ett honnörsord från er. Jag förstår din poäng och vad du vill åt. Men samtidigt är det upprörande. Jag känner personligen en hel del av de elever som i dag befinner sig på det individuella programmet, som inte lyckades nå målen i grundskolan och som i dag har en väldigt svår situation när det gäller att komma vidare på sitt livslånga lärande.
Jag vill veta hur du kan upprepa denna floskel gång efter annan och göra det med en slags heder. Detta är påtagliga problem för många elever ute i vårt land. Du och ni socialdemokrater är skyldiga dem en förklaring, i synnerhet eftersom ni saknar sjukdomsinsikt om tillståndet i skolan.
Anf. 293 OLLE THORELL (s) replik:
Fru talman! Jag saknar inte alls någon sjukdomsinsikt. Vad gäller elever på det individuella programmet är det ju ett misslyckande att det nästan har blivit det näst största programmet på gymnasiet. Det här har vi velat göra någonting åt med den gymnasiereform som ministern och regeringen nu drar tillbaka, vilket kommer att skapa ett vakuum i, ja, vem vet hur många år, om det ens hinns med denna mandatperiod.
Där ville vi tillskapa en modern lärlingsutbildning i nära samverkan med näringslivet. Det kommer inte att hända. Situationen för eleverna på det individuella programmet kommer nog inte att bli bättre med den politik som borgerligheten för. Dessutom minskar man nu anslaget till komvux med 600 miljoner, så för de elever som inte lyckas i gymnasieskolan minskar chanserna att kunna ta igen det på komvux.
Anf. 294 BETTY MALMBERG (m) replik:
Fru talman! Det är just därför som det för oss är så viktigt att man tidigt sätter in åtgärderna, att man tidigt vet vilka elever som behöver det extra stödet för att kunna komma ut med godkända betyg när de lämnar årskurs 9. Det är för att vi vill minska andelen elever som i dag finns på det individuella programmet.
Men en hel del av dem som i dag finns på det individuella programmet är elever som inte hör hemma där och inte känner sig hemma och bekväma med att hela tiden fokusera på teoretiska kunskaper. Detta vill vi förändra. Det kommer inte alls att behöva bli någon oreda för dem. Vi öppnar möjligheterna för dem med både yrkesförberedande utbildning och lärlingsutbildning. Även dessa elever ska självklart den dag de skulle vilja det ha möjlighet till teoretiska studier. Då hoppas jag du ställer dig bakom den förklaringen när vi lägger fram de förslagen.
Anf. 295 OLLE THORELL (s) replik:
Fru talman! Vi får väl ta den debatten när ni lägger fram förslagen.
Vad gäller tidiga åtgärder är det ingenting som socialdemokratisk skolpolitik är emot. Vi vill satsa på fortbildning av lärare i de lägre stadierna i svenska, matte och engelska. Lärarutbildningen måste bli bättre på att lära ut förmågan att lära barn att läsa och skriva.
Jag har inte heller någonting emot att elevers kunskaper kontrolleras. Men det ska inte ske i nationella prov. Jag tror på verktyget med individuella utvecklingsplaner i samtal och dialog med elever och föräldrar.
Sedan var det frågan om teoretiska kunskaper på gymnasieskolan. Jag tror inte på det borgerliga receptet att sänka kraven för gymnasieskolan. Jag tror på att integrera i kärnämnena de teoretiska ämnena. Jag tror att det är ett bättre recept att utveckla metodiken än att sänka kraven.

Inga kommentarer: