2006-11-29

Möte med ungdomar och Uzbeker, knapptryckningsdebut a´la Thorell

Mycket har hänt sen sista inlägget. Har svårt att hinna med att blogga om alla intressanta möten jag har och spännande människor som jag träffar. I torsdags var jag på Broderskap i Västerås medlemsmöte och pratade om arbetet i riksdagen. Det var intressant och kul att träffa så många engagerade medlemmar. Det blev en jättebra diskussion om läget i politiken och vi pratade om allt från internationell solidaritet till den heta partiledarfrågan.
Just den frågan står på dagordningen i morgondagens medlemsmöte i Sura AK. Jag ser fram emot den och hoppas att vi kan komma överens om att nominera ett namn till distriktsstyrelsen, som sedan i sin tur nominerar till valberedningen.
Jag tänker inte avslöja här vem min favorit är innan vi har pratat ihop oss i min arbetarekommun. Huvudsaken tycker jag är den politik vi ska föra, och vilken bild vi ska ge av vårt parti för väljarn när det närmar sig valet 2010.
Egenskaper som är viktiga hos den nye partiledaren anser jag vara, lyhördhet, att orka vara visionär och att släppa fram dem runt omkring sig. Det är klart att det vore bra om det var en kvinna, men jag tycker att det blir fel om man tar sin utgångspunkt i att det MÅSTE vara en kvinna. Det ska vara den bästa möjliga personen förstås.
Jag återkommer i frågan.


I måndags var det hearing om a-kassan på LO i Västerås. Den enda borgerliga ledamoten som kom var Staffan Anger från moderaterna. Konstigt att inte fler dök upp, det var ju ändå på en måndag då vi inte är så uppbokade i Stockholm.....eller förresten det kanske inte var så konstigt. Hursomhelst var Staffan där, och all heder åt honom som kom dit och debatterade öppet med fackligt engagerade och oroade LO-medlemmar. Jag tycker förstås att han är alldeles ute och cyklar i sakfrågan, men bra att han kom dit i alla fall. Frågan från valrörelsen kvarstår fortfarande, och hittills har jag inte fått något bra svar:
Hur blir det fler jobb av att arbetslösa blir fattigare?

I fredags var jag på Kantzowska gymnasiet hela dagen och träffade elever på SP, HP, Ivik och Industriprogrammet. Jag berättade om uppdraget som riksdagsledamot och lyssnade på deras åsikter i olika frågor. Det var jätteroligt, och jag kände verkligen att jag saknar mitt gamla jobb som lärare. Vi diskuterade bl.a. dödsstraff, homoadoptioner, vapenexport, integrationspolitik och mycket annat. Ungdomar är kloka och reflekterande och bryr sig verkligen om samhället runtomkring sig, även om inte många säger att de är intresserade av just politik.
Nedan ett par bilder från det besöket.

Igår mötte jag ett par representanter för oppositionen i Uzbekistan, som vill träffa någon av oss sossar i utrikesutskottet och framföra sina åsikter. Tänk vad man får lära sig. Jag läste på om läget i Uzbekistan och centralasien. En del förkunskaper hade jag, men nu vet jag mycket mer, särskilt efter att ha träffat dessa två herrar och hört dem berätta. Berätta om förtrycket mot alla som sätter sig upp mot regimen, berätta om massakern i Andizjan i maj 2005 där kravallpolis sköt besinningslöst in i en obeväpnad folkmassa med fredliga demonstranter. De berättade också om deras arbete att organisera en enad demokratisk opposition som vill ställa upp i presidentvalet 2007.
Media gör att vi inte har fokus på alla konflikter i världen, det är Sudan ena veckan, och Nordkorea nästa. Det är som om vi inte orkar med att engagera oss i mer än en eller två saker itaget. Men det måste vi.
Idag var det den första voteringen. Det är då man faktiskt fattar beslut i kammaren och trycker på knappen för ja eller nej. Jag visste att det skulle gå undan och att man var tvungen att hänga med i alla reservationsyrkanden och kontrapropositioner. Men, vadå, så himla komplicerat kunde det väl ändå inte vara tänkte jag, i min enfald.
Hursomhelst voteringen drog igång och jag försökte hänga med, det allra första ärendet gällde en miljöpartistisk reservation mot ett beslut som ett i övrigt enat finansutskott stod bakom. Jag, mitt pucko, var inte helt med på noterna och tryckte NEJ.
Ooops!
Det var fel - jag borde tryckt JA! Det insåg jag typ en sekund efter det var försent.
Lysande Olle!
Efter det så skärpte jag mig, höll koll på vad som sas och vad mina s-kamrater tryckte.
Efteråt gick jag ner till sekretariatet med svansen mellan benen och undrade om jag kunde få rätta till en sak.
- Har du tryckt fel? undrade tjejen där.
- Ja, sa jag
- Ställ dig i kön, sa hon.
Jag var inte alls ensam, det var ett helt gäng där som inte heller hade hängt med riktigt.
Skönt att inte vara ensam om att vara ouppmärksam i alla fall... och nästa gång kommer jag att vara på tårna från första sekund.
Nedan en illustration på klimatförändringen, fjäril i Tortuna den 23 november!
Och till sist, min gode granne på kontoret Alexander Gabelic var så här stilig i smoking inför kungamiddagen som jag missade förra veckan

Inga kommentarer: