2006-11-15

Debatt med skattehöjarmoderater.



Idag fick jag mothugg av Magnus Edlund i vlt, på min artikel om deras skattehöjning. Här kan du läsa hans inlägg "Ekonomin är i ett eländigt skick"
Mitt svar kan du redan nu läsa här nedan:

"Det märks att den nye moderate landstingssbasen Magnus Edlund i VLT 15/11 har svårt att försvara höjningen av landstingsskatten. Han anklagar mig för att inte vara insatt och att inte ha följt valrörelsen. Båda påståendena är felaktiga. Intressant är det också att jag får svar av Magnus Edlund, inte av Jessica Polfjärd som jag ställde mina frågor till. Så jag undrar fortfarande. Hur går det med att övertyga regeringen att anslå mer pengar till landstinget?
Flera av de partier som nu styr landstinget lovade under valrörelsen att skatten inte skulle höjas. Folkpartiet sa till och med att partiet inte ens diskuterar en skattehöjning utan att man hårdhänt skulle sanera för att klara 2007 års budget. Centerpartiet pekade på sitt valmanifest där partiet lovade oförändrad skatt .
Edlund påstår att (s) i landstinget har misskött ekonomin och det är därför man nu måste höja skatten. Det är helt fel, men jag förstår att Edlund gärna vill odla den myten.
Detta är fakta i målet: Landstinget har budgeten i balans, har två år i rad haft överskott och prognosen visar att det även ett tredje år blir överskott. Landstinget har löst sina lån och är ett av tre landsting i landet som är lånefria. Som ett av fyra landsting har dessutom Västmanland avsatt 1,2 miljarder kronor för att möta de kommande stora pensionsavgångarna. Att som Edlund påstå att detta är en bedrövlig ekonomi är hårresande. Kan inte Edlund säga som det är? Att det är Hebys länsbyte som är anledningen till att pengar saknas. Om länet blir mindre så måste ju verksamheten anpassas. Är det så konstigt?
Socialdemokraterna i landstinget har hela tiden varnat för de konsekvenser som ett länsbyte innebär för landstingets ekonomi. De varningarna har borgarna i landstinget högaktningsfullt struntat i. Nu när borgarna styr landstinget och ska ta ansvar vaknar man till och låter skattebetalarna i länet stå för notan för Hebys länsbyte.
Länsbytet drevs igenom i riksdagen av de borgerliga partierna tillsammans med miljöpartiet. Borgarna i landstinget hejade ivrigt på. Den dåvarande s+v-majoriteten i landstinget har hela tiden tyckt att den som fattar beslutet också ska betala. Så blev det inte. Det blir istället Landstinget Västmanland som får betala. Eller snarare, alla skattebetalare i Västmanland får betala, när borgarna inte förmår anpassa ekonomin efter den nya mindre kostymen.
Att höja skatten är den enkla vägen, även om Edlund ändå tyckte det var jobbigt. Jag tycker inte synd om Edlund, jag tycker synd om alla skattebetalare i Västmanland. Att höja skatten löser inga problem långsiktigt. Det vet vi socialdemokrater av tidigare erfarenhet. Att ge efter och höja skatten är ett hån mot alla lokala politiker som gnetat på och hållit emot alla krav på skatthöjningar så fort det börjar blåsa.
Vad landstinget behöver är en kraftfull politisk ledning, inte dåliga ursäkter och falsk historieskrivning.
Vad som krävs är helt enkelt att rätta munnen efter matsäcken."
Nedan lite bilder från

Bruksmuseet i Surahammar

2 kommentarer:

Carin Lidman sa...

Har du några fler likheter med Micheal Jackson? Jag noterar nämligen att du bara har en handske på bilden. =)

olle sa...

Hmm, det ska vara dansförmågan då.........inte.