2006-11-20

Frågor och svar om A-kassan m.m.

Har i möten med många fått många frågor om A-kassan. LO har tagit fram ett bra material med frågor och svar om ämnet. Läs det HÄR!
Det verkar som om väldigt många inte var medvetna om vad borgarnas förslag faktiskt innebär. Och det verkar som om många liksom inte trodde att det skulle bli så farligt. Det blir det.
Vi är på väg mot en lönedumpningspolitik och en gravt försvagad fackföreningsrörelse, och det krävs att vi som tycker att förslaget är fel gör vår röst hörd i alla möjliga sammanhang.
Den 27/11 har LO i Västmanland en hearing om A-kassan, dit man har bjudit in länets borgerliga riksdagsledamöter så att de kan få förklara hur det är tänkt. Jag tänker gå dit och lyssna, och det ska bli intressant att se om någon av dem kommer dit.
Frågan som vi ställde i valrörelsen är nämligen fortfarande obesvarad.
Hur blir det fler jobb av att de arbetslösa blir fattigare?


Jag har fått frågan hur mina veckor ser ut. Det är inte så lätt att svara på, men vi kan väl ta den här veckan som exempel:
Måndag: Läser material inför veckans utskottsammanträden. Tar mig till Stockholm på em, jobbar på kontoret där med att förbereda mig för veckan som kommer samt läser på om Afghanistan och Taiwan.
Tisdag- Utskottsgruppmöte, utskottssammanträde, möte med Svenska Afghanistankommitten, riksdagsgruppmöte.
Onsdag: Möte med folk från Palmecenter om Västmanlands demokratiutvecklingsprojekt i Brasilien. Planering av verksamheten där nästa år. Lunch med representant från Taiwans "beskickning" i Sverige, utskottsgruppmöte, votering i kammaren, Seminarium om europeisk socialdemokrati på Sveavägen 68, möjligen innebandy.
Torsdag: Utskottssammanträde, möte med s-länsbänken, möte på kvällen med Broderskap i Västerås
Fredag: Vafab bolagsstämma i Västerås på förmiddagen, träff med nämndordförandena i Surahammar på eftermiddagen.
Utöver dessa punkter så kommer det helt säkert att dyka upp andra träffar och oväntade programpunkter. Ingen vecka är riktigt den andra lik även om vissa punkter är återkommande. Dessutom så måste jag ju givetvis hålla koll på nyhetsflödet, mailfloden, postfloden och diverse andra göromål.
Det är intensivt, men otroligt lärorikt och intressant. Jag trivs som fisken.


Jag tackade nej till ovanstående inbjudan från "deras majestäter". Det hade varit intressant att gå dit och observera hur det går till på en kungamiddag, men mitt republikanska hjärta sa ifrån. Och jag vet inte om det hade varit värt smokinghyran...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Skyll dig själv...du hade säkert fått Madde till bordet *fniss*

För övrigt vill jag DEMONSTRERA mot allt vad A-kasseförändringar heter. När kommer mitt usla facka att ordna nåt sånt på Mynttorget? *suck*

Helena

olle sa...

Den 16/12 kommer det ordnas stora demonstrationer av LO i sthlm, bussar kommer att gå från V-ås
Kolla på LO-distriktets hemsida om mer aktiviteter.

Anonym sa...

Måste rätta dig Olle.. LO:s manifestation i Stockholm är den 14 december under lunchtid på Mynttorget. Den startar 11.30 och håller på till 12.30.
Artister underhåller från klockan 11.00. Listan kommer att fyllas på, men de artister som redan är klara är Py Bäckman, Janne Åström, Sanna Carstedt, Plura och Carla från Eldkvarn och Stefan Sundström.

Anonym sa...

Måste rätta dig Olle.. LO:s manifestation i Stockholm är den 14 december under lunchtid på Mynttorget. Den startar 11.30 och håller på till 12.30.
Artister underhåller från klockan 11.00. Listan kommer att fyllas på, men de artister som redan är klara är Py Bäckman, Janne Åström, Sanna Carstedt, Plura och Carla från Eldkvarn och Stefan Sundström.

Anonym sa...

Hejsan Olle!

Vad jag har sätt av kungafamiljen på fredagkvällar på Tv 4 så verkar du ha missat nåt.