2006-09-05

Spioner, tanzanier och snuva



Ännu en intensiv dag i valrörelsen.
Det har visat sig att folkpartiets ledning är rejält insyltade i "spionskandalen". Sorgligt och trist, även om jag personligen inte tror att det har haft så väldigt stor inverkan på den politiska debatten. Men det hela är ändå en illustration på hur desperata alliansen är på att vinna valet. Man verkar inte sky några som helst medel för att få ett försprång. Som med det mesta här i världen så kan jag relatera även detta till golfen. Det är ju en sport som är otroligt lätt att fuska i. Man kan sparka till bollen för att få ett bättre läge, man kan spela på fel boll utan att säga nåt, man kan räkna fel medvetet m.m. Det är hur lätt som helst att fuska och risken för upptäckt är minimal. MEN man gör inte det, hur ska man kunna leva med sig själv om man vet att man fuskat? Jag fuskar aldrig i golf, och jag skulle aldrig komma på tanken att logga in på ett annat partis nätverk. Så gör man bara inte.
Idag var jag på Gryta korttidsboende på besök. En bra verksamhet med engagerad personal som verkligen bryr sig om dem som bor där. I debatten talas ofta om att man är rädd för att bli gammal. Jag är inte rädd för att bli gammal, möjligen för att bli sjuk och ensam, men jag är inte orolig för den vård jag kommer att få som gammal.
Där träffade jag också två sjuksköterskestunder från Tanzania, Hortensia och Jaqueline. De är i Sverige på ett utbytesprogram för att praktisera i vården här. Det var väldigt intressant att få höra hur de ser på vår välfärd och äldrevård. Skillnaderna var förstås stora och än en gång blev man påmind om hur bra vi har det och vad långt vi kommit.
Sedan var det torgmöte i Västerås där jag och de andra riksdagskandidaterna blev utfrågade av Lena Hjelm-Wallén.
Har dragit på mig en förkylning också, hoppas att jag orkar turnera vidare i veckan.
Lite bilder från dagen:



Lena Hjelm Wallén, Margareta Israelsson, Pia Nilsson och Lars Eriksson

Kommunstyrelsemöte i Surahammar. Tonen där är ganska långt från den lätt hysteriska valrörelse-debatten. Vi kommer oftast överens och ser praktiska lösningar i stället för att söka konflikt och plockande av politiska poänger. Här diskuterar vi det drogförebyggande arbetet i kommunen.

Inga kommentarer: