2006-09-23

Förslappning, fördomar och lördagsutdelning

Tisdag till fredag ägnades åt vila och återhämtning på Öland.
Ko-tittande, katt-mysande och golf i strålande sensommarväder stod på schemat, och gjorde susen för att ladda batterierna.
Trista nyheter som nådde mig från länet var att Sverigedemokraterna verkar få mandat inte bara i Hallsta, utan också i Kungsör, Köping och hemska tanke, i Surahammar.
Nu har de inte folk till att fylla sina platser, så det kommer att stå tomma stolar i fullmäktige. Men det är illa nog ändå. På sätt och vis är det frustrerande att inte ha någon att debattera mot.
Jag blir alldeles bedrövad, men tyvärr inte särskilt överraskad. Det finns främlingsfientliga missnöjespartier på yttersta högerkanten i Norge, Danmark, Holland, Österrike och Frankrike m.fl. Vi i Sverige är inte immuna, eller vaccinerade från detta. Det enda som har skilt oss är att vi har haft en hyfsat balanserad press, och att vi hade pajasarna i Ny Demokrati som var såpass klantiga att de förstörde "marknaden" för missnöjespartier ett antal år framöver.
Nåväl, nu är de här och nu är det upp till oss i alla andra partier att ta fajten. Att avslöja deras politik för vad den verkligen är - en misch masch av främlingsfientlighet, konservatism och ren dumhet. Vi ska ta debatten om integration och tala om värderingar och solidaritet. Vi ska berätta att man måste döma varje människa efter vem han/hon är, inte efter vilken grupp han/hon tillhör. Vi ska inte hymla om de problem som finns i samhället, men vi ska inte tala om invandrare som problem. Problemet är intolerans och diskriminering, fördomar och rädslor. Valet 2010 kommer att kunna bli en rysare där Sverigedemokraterna tack vare sitt partistöd riskerar att komma in i riksdagen och där få en vågmästarroll. Det får inte hända.

När jag öppnade postlådan i dag fanns min första försändelse från riksdagen, och första brevet där jag titulerades riksdagsledamot. Jag är inte imponerad av titlar och hierarkier, men känslan var märklig.
Hursomhelst så är jag grymt laddad inför uppgiften. På tisdag väntar det första mötet för s-gruppen i riksdagen, och introduktionen för oss rookies sätter igång.
Rapport kommer under nästa vecka.

Findus a.k.a Puffen, väldigt kelsjuk katt.

Kossorna utanför fönstret i Vicklebyn, förtvivlade över att ha skilts från sina kalvar, råmar sorgset dagarna i ända.

Inspelet till 14:e green på Saxnäs gk. Fairways håller en fanstastisk kvalitet nu när det fått regna lite. Jag la mitt inspel lite för kort på höger sida green, lyckades tvåputta och gjorde par. Rundan slutade på 74 efter bl.a tre raka birdies på hål 8-10. Synd att det inte var tävling bara.

Första brevet från Riksdagen, inehöll Parlamentarisk handbok och Lathund för ledamöter. Nu får jag läsa på, på tisdag drar det igång.
Vill bara avsluta med att tacka alla som hjälpt mig på vägen. Partivänner i Sura och i länet, släkt och vänner. Tack för ert stöd, ni ska veta att jag kommer att göra mitt bästa för att förvalta förtroendet jag fått.

Inga kommentarer: