2006-09-02

Är pluto en planet? Är folkpartiet liberalt?


Valhusvagnen är nu igång i Surahammar, vi kommer att finnas i Sura, Ramnäs och Virsbo ända fram till valet. Kom gärna och prata med oss om det du undrar över!

Har fått reda på att Pluto inte längre är en planet. Saker man trodde var sanna och fakta kan visa sig vara alldeles fel.
Folkpartiet trodde jag var ett liberalt parti, man kan undra om det är sant längre.
Läste på svd.se att de nu vill införa ordningsbetyg i skolan. Är det liberalt?
Här följer en lista med de förslag de haft i skolpolitiken på senare år:
Mera ordning och disciplin, tidigare betyg, betyg i flera steg, betyg i uppförande och ordning, flera nationella prov, pojkar och flickor ska undervisas var för sig, tidigare nationella prov, skärpt skolinspektion, nivågruppering, flytta på elever som mobbar, elever som inte klarar kraven ska gå om ett år, mer katedervisning, lärare ska rapportera potentiellt extrema elever till säpo, en litterär kanon ska införas med klassisk svensk litteratur som alla barn måste läsa, återinför den tvååriga gymnasieskolan.
Är det här exempel på ett modernt synsätt på skolpolitik?
Är detta bevis på att Björklund, Leijonborg m.fl, ligger i framkant på den pedagogiska forskningen?
Knappast.
Jag var med i en radiodebatt om skolpolitik med Agneta Berliner (fp) i veckan. Hon hade utmanat mig och skickat mig tre frågor. Nu hann jag inte riktigt med att få med alla mina svar så jag lägger ut dem här:
-Är du nöjd med dagens skola?
Jag som socialdemokrat har som motto att jag är stolt men inte nöjd!
Inom alla områden i samhället så finns det förbättringar att göra, också inom skolan. Men jag ställer inte upp på den svartmålning som Agnetas parti står för. Den svenska skolan är inte en verksamhet i kris och kaos. Men visst finns det problem, skillnaderna mellan skolor är för stor. I storstäderna till exempel så är ju skolresultaten en spegel av segregeringen som finns och de klasskillnader som existerar. Elever på skolor i välmående villaförorter får bättre resultat än elever i socialt utsatta områden. Då krävs ett mer jämlikt samhälle med mindre klyftor, inte mer prov och betyg och katederundervisning. De problem som finns i skolan är inte specifika för skolan utan speglar samhällets problem. Då räcker det inte som folkpartiet att hojta om ordning och reda, mer betyg, prov och sortering. Man kan inte backa in i framtiden. Man kan inte återgå till den skola som fanns på femtiotalet, vi måste ha en modern skola och moderna metoder. Världen har förändrats och det måste också skolan göra.

-Tycker du att vi har den skola våra barn förtjänar?
Våra barn förtjänar givetvis bara det bästa och som jag sa så finns det områden vi också vill förbättra. Det behövs fler vuxna i skolan, det behöver satsas resurser på de skolor som har det svårast och det kommer vi att göra om vi får fortsätta regera. Man behöver bli bättre på uppföljning och diagnostisering tidigt. Vi kommer att satsa på fler vuxna i skolan, bl.a på fritids där vi kommer att anställa motsvarande 3000 fler personer.
Vi kommer att satsa motsvarande 1000 fler tjänster på de 100 skolor som har det tuffast. Vi tycker precis som alla andra att det är viktigt med ordning och reda i skolan, vi har i år skärpt lagstiftningen mot diskriminering och mobbing. Vi vill satsa mer på kompetensutveckling för lärare. Det är också viktigt att se till att andelen behöriga lärare ökar, särskilt bland friskolorna.


-Hur tänker du se till att vi får en skola där fler barn klarar godkända betyg när de går ut grundskolan?
Vi gör saker till skillnad från högerpakten som bara pratar om enkla lösningar på svåra utmaningar.
Kunskaper är förstås i fokus för oss också, numera har alla barn från årskurs ett rätt till en individuella utvecklingsplan. Där ska tydligt framgå hur eleven ligger till och hur man ska kunna nå målen. Jag tror inte på ordningsbetyg, elitskolor, mer katederundervisning och betyg redan i de lägre årskurserna. Jag tror på en trygg kunskapsskola för alla barn, inte bara för vissa.
Folkpartiet har gjort det till en politisk affärsidé att svartmåla det arbete som lärare utför i skolan.
Jag betvivlar inte Agnetas engagemang i skolfrågan, men det budskap som folkpartiet kommer med tycker jag känns gammaldags och populistiskt.
Man målar upp en bild av svensk skola som inte stämmer. De allra flesta elever trivs på sina skolor och lär sig massor.
Jag vill veta vilka skolor man menar när man pratar om flumskolor?
Vilka skolor tycker inte att det är viktigt med kunskap?
Jag har jobbat med utbildning på olika nivåer i nästan 15 år och jag har inte träffat på nån flumskola, eller några lärare som inte tycker att kunskap är viktigt?
Vilka skolor pratar ni om?
Det är väldigt lätt att komma med svepande generaliseringar. Men jag vill att ni ska vara specifika! Berätta vilka skolor!

Agneta svarade förstås inte på vilka skolor det var....
En pikant detalj som tillkommit sedan debatten är att det kommit fram att fp i sitt lokala valmaterial i Västerås har felaktiga siffror. Man hävdar att 25 procent av eleverna i nian blev underkända i matte, svenska eller engelska. Nu visar det sig att sanningen är 14%.
Man hoppas att det bara var slarv, men det är ju en händelse som är lite väl lik en tanke, apropå det jag sa om svartmålning som affärsidé...


Rosutdelning utanför Willys i Sura

På arbetsplatsbesök i Sala med bl.a Marianne Ytterberg. Här så pratar vi med ett gäng personliga assistenter om deras arbetssituation.

Vacker Sala-vy

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker du att du är rätt person att säga nått om skol politik? du va ju sadist under dina år som lärare. jag tror nog inte att dina parti kamrater riktigt vet sanningen om hur du va som lärare, dom kan ju fråga dom som du har undervisat genom åren så får dom nog en helt annan bild av mjukis olle

Anonym sa...

"Inte riktigt vet sanningen" ska det vara

Anonym sa...

eller oj nu skrev jag helt fel. kan bero på att du lärde mej skriva. tihihi soetis