2008-09-23

Borgarna sätter sitt hopp till egennyttan

Fiskare utanför riksdagshuset. Mer lyckosam än regeringen i sitt röstfiske.
Igår presenterades borgarnas budget. Mer av samma kan man säga.
Skattesänkningar till alla, mest till de som tjänar mest. (men som Reinfeldt sa "mest betydelsefullt" för de med lägre inkomster. Lömsk formulering.)
Man ger tillbaka lite till de grupper som har drabbats av tidigare nedskärningar, 1/3 återställare till komvux, en femtiolapp i sänkt a-kasseavgift, pengar motsvarande en meny på Mc Donalds till pensionärerna. Därmed hoppas man att kritiken ska bedarra och man ska framstå som välfärdens försvarare och ursprunget till allt gott. Jag tror inte folk är så korkade, men spinndoktorerna på Rosenbad verkar tro det. Tomas Östros gjorde ett strålande inlägg i kammardebatten igår. Det kan du läsa HÄR .
Vi håller alla på och sliter med vår alternativa budget som presenteras om ett par veckor. Plus och minus måste gå ihop och med de skattesänkningar som genomförts är det förstås inte helt enkelt. Däremot kan jag garantera att vår budget inte kommer att vara så oerhört skev fördelningspolitiskt som regeringens.
Borgarnas taktik är att folk som arbetar (vilket ju är de allra flesta), särskilt den politiskt lättrörliga medelklassen (företrädesvis i större städer) ska se att med borgerlig politik så får de mer pengar i plånboken. Man satsar helt enkelt allt på att folks egennytta ska leda till att man röstar blått nästa val. Jag tror det är en grov felbedömning. Dels blir det inte så mycket mer i plånboken efter andra avgiftshöjningar, stigande räntor, hög inflation etc, dels så är jag övertygad om att människor i allmänhet, oavsett inkomstläge VILL ha ett rättvist samhälle.
Jag tor inte att solidariteten människor emellan är död.
Jag tror att alla blir rikare i ett samhälle som behandlar varandra värdigt och där man har ett finmaskigt skyddsnät i välfärden.
Igår förresten fick jag ett svårartat skrattanfall när jag läste nyheten om polisen i Malmö.
Man var missnöjd med att man inte fick ingripa mot demonstranter som utförde bl.a skadegörelse.
Man hade t.ex. för att inte vara för provocerande blivit tvungen att ta av sig sina kravallhjälmar.
Detta har man nu anmält till vem?
Justitieombudsmannen - nej. Arbetsdomstolen - nej.
Till huvudskyddsombudet....
Hysteriskt.



Inga kommentarer: