2007-03-04

Vecka på vift


En kort rapport från veckan som gått. Söndag kväll reste jag till Rom för att delta i EMPA-möte om bl.a migration. Det var intressant, även om jag inte kunde delta på hela mötet. En minister med ansvar för emigrationsfrågor från Marocko var där för att berätta om hur de ser på problemet med flyktingströmmar. Ett gemensamt Euromed-universitet diskuterades. Hade inte mycket tid för sightseeing på ett dygn, men det lilla jag hann se av Rom var tjusigt. Märkligt litet centrum, där moderna byggnader och kontor samsas med uråldriga ruiner och tempel. Måste åka tillbaka dit och turista nån gång.
Sen gick resan vidare till Haag i Nederländerna. Där träffades unga parlamentariker från Europa och Asien för tre dagar av diskussioner och erfarenhetsutbyte. Jag hamnade i en grupp som diskuterade migration och integration. Det har verkligen varit givande att få umgås med kollegor från andra parlament. Att bygga personliga relationer och få en direkt kontakt är helt avgörande för att kunna komma överens om saker internationellt. Jag har fått lära mig mycket om de olika ländernas situation. Visitkort i massor har växlats, och jag är övertygad om att jag kommer att kunna dra nytta av kontakterna jag fått här i fram tiden. I slutet av veckan kommer bilder och mer därifrån.

Inga kommentarer: