2007-03-18

Robben Island












Avslutningen av konferensen. Senator Eduardo Suplicy, langst till hoger leder en debatt om koorruptionsbekampande. Deltar gor bl.a Hugh Bailey, MP i fr Storbrittanien. En otrolig massa pengar forsvinner i fel fickor, hos korrupta politiker, bankman och sk businessmen. Nigeria ar ett bra exempel. Dar har man sen 70talet fatt oljeinkomster pa upp emot 300 miljarder us dollar. En otroligt stor summa. Vad har hant? Medelinkomsten har sjunkit med mer an 65 procent pa 30 ar! Pengarna har forsnillats. Man kan inte komma fram i utveclingsarbetet i varlden om man inte samtidigt bekampar korruption.






Var pa Robben Island idag. En stark upplevelse aven det. Jag bodde i Sydafrika 79 till 81. Pappa jobbade pa ASEA och jag gick pa Pretoria boys high school. Da var Sydafrika helt segregerad, jag som 13aring hade knappt en susning om vem Nelson Mandela var, och visste inte da att Robben Island, fangelseon utanfor kapstaden ens existerade. Under tonaren vaxte mitt intresse for situationen i Sydafrika och jag kan gott saga att mitt politiska intresse vacktes tack vare mina upplevelser har. Att ha bevittnat ett samhalle som i grunden behandlade folk helt olika utifran hudfarg ar en skakande upplevelse.













Idag fick jag chansen att Se Mandelas cell, prata med en f.d. fange mm. Jag kommer blogga mer om detta framover. Nedan bilder fran dagen:







Salar som njuter i solen i the Waterfront, kapstadens hamnomrade som ar bade en fungerande hamn, ett shoppingcentrum, kulturcenter och allmant valdigt trevligt stalle. Harifran utgick farjan till Robben Island




Farjan ar densamma som fram till slutet av 80talet fraktade politiska fangar till on. Mandela ansags daremot vara for farlig, sa han flogs i helikopter



Kalkbrottet dar fangarna fick arbeta dagarna i anda i stekande sol. Deras syn forstordes av de blandvita vaggarna, men tillats inte bara solglasogon, eftersom de inte horde till uniformen.

Uppkopplingen pa det annars utmarkta hotellet ar fruktansvart langsam. Varje bild tar massor med tid att ladda upp sa jag stoppar har for idag med en bild fran Nelson Mandelas cell. Den var extremt liten. Tre, en avtradeshink, en pall en matskal. That's it! Max tva ggr tva och en halv meter. Den moraliska styrkan som kravdes for att inte knackas under dessa forhallanden i sammanlagt 27 ar i olika celler som denna, gar inte att forsta.

Inga kommentarer: