2007-02-25

Strandtomter i Sahara, globetrotting.

I veckan har det varit artiklar i vlt om strandtomter i Sahara. Det är några affärsmän som i hop med Västsaharier i sverige vill samla in pengar till en snickerifabrik i det ockuperade Västsahara. Syftet är vällovligt, men genomförandet är klantigt och ganska osmakligt. Man spelar på att folk ska kunna casha in miljonvinster i framtiden då västsahara är fritt igen. Jag tycker att om man vill bidra till västsahariernas frihetskamp så kan man göra det utan att själv vilja tjäna pengar på fastighetsspekulationer. Så skicka pengar till solidaritetsfonden istället.
Nu sitter jag på arlanda på väg till Rom. Där ska jag delta på ett möte med EMPA (European Meditterranean Parliamentary Association), ett parlamentarikernätverk kan man säga med parlamentsledamöter från hela europa, nordafrika och mellanöstern. Jag är suppleant i den svenska delegationen och frågor som ska diskuteras är bland annat migration och miljöförstöringen i medelhavet.
Imorgon kväll efter mötet åker jag vidare till Amsterdam och Haag för en konferens till och med fredag. Den kallas Asia-Europe Young Parliamentarians Meeting och är en nätverksträff för unga (under 40) parlamentariker i Asien och Europa. Det ska bli spännande att träffa kollegor, särskilt från Asien som ju på sätt o vis blivit mitt ansvarsområde. Jag hoppas kunna knyta kontakter som jag ska ha användning för i framtiden.
Efter den här veckan har jag en vecka på hemmaplan, sedan väntar en resa till Kapstaden där jag ska på ett möte mellan parlamentariker från en massa länder och världsbanken. Ända sedan jag bodde i Sydafrika i början på 80-talet har jag drömt om att resa tillbaka dit, så det ser jag verkligen fram emot.
Jag kommer att rapportera om mina göranden och låtanden här på bloggen, så titta in och lämna gärna kommentarer.

Inga kommentarer: