2006-12-05

KS i riksdagen, välrustad resenär

Diskussionen om ny partiledar i arbetarekommunen blev väldigt intressant. Många var där och de allra flesta lät göra sin röst hörd. Jag försökte att på inget sätt styra debatten utan försökte vara ett mönster av objektivitet. Som ordförande har man ett ansvar att inte alltid sätta tonen, om man börjar med att säga var man själv står så blir debatten annorlunda. Jag redovisade förstås vad jag tyckte, men inte förrän alla hade fått säga sitt. Nu kom vi fram till ett mycket bra beslut tycker jag, och det kommer jag att argumentera för då vi har distriktsstyrelse på söndag.

I lördags var det födelsedagskalas, som visade sig vara förlovningskalas. Grattis Denise och Carl Johan!

Ïgår var Hallstas kommunstyrelse här i Stockholm på besök i riksdagen. Jag tog emot vid Mynttorget och visade sen runt i byggnaderna och berättade om uppdraget och arbetet här. Sedan åt vi lunch och därefter hade jag bokat ett tjusigt sammanträdesrum för dem att ha sitt kommunstyrelsesammanträde i.
Dagen var mycket lyckad. Det är viktigt för lokala förtroendevalda att känna att politiken hänger ihop och att man har kännedom om riksdagsarbetet och oss ledamöter och vad vi gör.
Det hela gav mersmak. Egentligen borde alla länets kommunstyrelser förlägga ett sammanträde här i riksdagen.

Agneta Ivemyr leder sitt sista kommunstyrelsesammanträde, med sedvanlig akuratess.

Imorgon bär det iväg till Ghana. Det ska bli intressant, jag har läst på duktigt och känner mig någotsånär förberedd att delta i konferens mellan 30 europeiska parlamentariker, 30 dito afrikanska och 60 representanter för olika NGO:s i Afrika.
Pressat schema är det men jag ser fram emot att träffa parlamentariker från andra länder och få lära mig mer om skuldavskrivningar och hur man kan effektivisera biståndet till afrika söder om sahara.
Idag på utskottssammanträdet fick vi en genomgång av läget på afrikas horn i allmänhet och situationen i Somalia i synnerhet. Läget är dystert minst sagt. Det som slog mig förutom själva sakförhållandena är hur komplext konflikter kan vara uppbyggda. Hänsyn ska tas till: nationella gränser, klantillhörighet, islamismens framväxt, regional självständighetsrörelser, grannländers ekonomiska och militära intressen, grannländers inbördes konflikter, internationella samfundets särskiljande intressen, FN:s säkerhetsråd och möjligheten att komma överens där, gamla koloniala bindningar, et cetera, et cetera.
Jag beundrar verkligen de som vägrar att ge upp och oförtrutet jobbar på för att hitta fredliga lösningar.
Inför resan fick jag hämta ut nedan visade säkerhetskit, med första förband, kombinerat inbrotts- överfalls- och brandlarm, lightstick, ficklampa, rökmask och lite annat smått o gott.

1 kommentar:

Carin Lidman sa...

Ta vara på dig i Ghana. Är rökmasken till för eventuella besök i rökiga barer? ;-)
Snyggt grattiskort. Särskilt damen till höger, ser ut som hon fått en statssekreterares kropp...

Och du - du svarar väl på valanalysenkäten...