2006-12-13

Rapport från Ghana.



Nyss hemkommen från konferens i Ghana.

Temat var nya och gamla lån i Afrika och hur parlamentariker kan bidra till att dessa länder inte hamnar i skuldfällan igen. Konferensen hölls på ett hotell fem minuters resa från flygplatsen, och schemat var späckat så jag kan inte säga att jag hann se mycket av omgivningen. Men det hela var givande och intressant ändå.
Tanken var att afrikanska och europeiska parlamentariker skulle träffas och diskutera. När vi kom dit visade det sig att vi två från Sverige var de enda parlamentarikerna från Europa.... Parlamentariker från 11 afrikanska länder var där, men bara vi två från Europa. Det säger något om själva problematiken. Hursomhelst så fick jag lära mig mycket och deltog i diskussionerna. Jag var ganska påläst innan jag kom dit men här är en del saker som slog mig:

Parlamentariker i Afrika är ofta bara rundningsmärken för regeringsmakten.

Man kan inte tillämpa samma mall från givarländerna på alla afrikanska länder, de skiljer sig oerhört sinsemellan.

Korruptuionen är fortfarande ett stort problem.

Världsbanken och IMF möts med stor skepsis av många afrikanska länder, de anser att de ställer orimliga villkor och vill själva bestämma mer över hur pengarna ska användas.

Jag visste att situationen i Zimbabwe var eländig, men efter att ha hört från parlamentariker (i oppositionen) därifrån så fíck jag en annan bild av hur vansinnig och desperat läget är där.

Två parlamentariker från Kongo deltog, valda efter det första demokratiska valet på 40 år. Gripande var det att höra dem tala om hur de kände för sitt uppdrag, de fick konferensens varmaste applåd. Demokrati är vackert.

Kina och Indien går in med gigantiska lån och investeringar i länder där västvärlden inte engagerar sig. Framförallt Kina ställer knappast krav på mänskliga rättigheter, demokratisering osv.

Nedan lite bilder från resan:

Representanten från Liberia talade om situationen i sitt land som är så märkt av inbördeskrig och konflikter.

Jag och Cyrille från Kongo.

Lunchmingel. Det var jätteintressant att träffa parlamentariker från Afrika och få höra från dem om de gigantiska utmaningar som finns. Varmt som tusan var det och mörk kostym kändes inte som det mest lämpliga valet av plagg.

Presidiet dag två, Sofia och Julie.


HÄR är en länk till det uttalande som konferensen enades om.

Inga kommentarer: