2006-03-03

Tillbaka! Diverse funderingar från en månad i vakum..

Har varit en dålig bloggare på sistone. Två (!) halsbölder, en golfresa till Spanien med storasyster och moder har varit bidragande anledningar. Bilder från resan längst ner. (med diverse frågor till er läsare)
Månaden har varit allmänt konstig för mig, och jag har liksom befunnit mig lite offside och betraktat nyhetsflödet lite utifrån. (Utom förstås OS-guldet i Hockey, där engagerade jag mig helhjärtat. Satan - vad skönt det var! Äntligen!)
Här följer lite reflektioner:
Muhammedbilderna och efterspelet:
Fel att publicera, fel att säga att man kan göra vad som helst i tryckfrihetens namn, fel att bränna konsulat och danska flaggor. Väldigt mycket blev fel. Vad jag kan tycka är att det kanske inte direkt var en slump att det var i Danmark som den här facklan tändes. Den främlingsfientlighet och den islamofobi som blivit institutionaliserad där, får givetvis effekter. Att hela det politiska fältet varit så flata och anpassat sig efter de populistiska strömningarna ledda av Pia Kjaersgaard är inget annat än en skam. Hoppas att vi aldrig hamnar i samma fälla i Sverige. Min svartsynta sida med lätt sjuk humor kan inte låta bli att se likheten mellan debatten om Muhammedbilderna och en scen ur Life of Brian. Ni vet den där scenen där en man ska stenas för att han har sagt guds namn Jahve. Då säger nån att han sa Jahve och blir själv stenad osv. Lite så blev det när andra tidningar publicerade bilderna för att Jyllandsposten gjorde det. Kanske bara jag som ser kopplingen men i alla fall....
Mailskandalen runt Reinfeldt:
Klumpigt, klantigt och fel. Vi i det röda laget har tillräckligt bra argument utan att behöva sprida lögner om moderaterna. Det räcker att sprida sanningar om deras politik.
Fågelinfluensan:
Snacka om hysteri! Vad jag förstår så har bara ett ytterst litet fåtal människor i världshistorien dött av denna sjukdom. Jag väljer att hetsa upp mig över viktigare hälsoproblem. Miljoner människor i fattiga länder infekteras av Hiv varje år. Diarre till följd av dåligt dricksvatten dödar mängder av barn varje dag. Cancergåtan är ännu inte löst. Det är lite värre än att man hittat några döda viggar utanför Oskarshamn. Det tycker jag, men det verkar inte journalistkåren tycka.
Galna-ko sjukan i Västmanland.
Tråkigt givetvis, men lite naivt har det väl varit att tro att vi som enda EU-land inte skulle drabbas av något fall alls. Synd om de stackars jordbrukarna förstås, för att inte tala om ko-stackarn, men jag väljer även här att inte hetsa upp mig. Risken att få Creutzfelt-Jakobs sjukdom känns ungefär lika avlägsen som att bli träffad av en meteorit. (fast med mitt flyt den här månaden så är den chansen iofs inte försumbar)
Buss-olyckan utanför Arboga:
Tragiskt. Märkligt att det ska bli så många olyckor på den antagligen bästa vägsnutten i Västmanland. Fantastiskt bra jobb av räddningstjänst, ambulans och sjukvård, krisledning i kommunen och krisgrupper etc. Vad jag förstår hade man övat ett liknande scenario bara någon vecka innan olyckan. Vi ska ha nån liknande övning i Sura i början av juni. Hoppas inget händer innan dess (eller efter det också, i och för sig).
Ja just ja, fick en utmaning från Carin Lidman, pol sek på landstinget (vars blogg jag starkt rekommenderar). Jag skulle lista fem saker jag är bra på. Ok here goes:
1. Jag är bra på att göra alldeles för långa meningar, med inskjutna bisatser, parenteser och tappade trådar, som på något sätt, i slutändan (och fastän det är svårt att tro), blir grammatiskt korrekta, om än oändligt tröttande att läsa.
2. Korta pitchar ur tighta lägen, runt greenen, ju värre lägen desto bättre.
3. Jag tror att jag har lätt att se sammanhang och helheter, fastnar inte i detaljer.
4. Jag väljer att vara optimist, att se det positiva i det mesta.
5. Jag skäms inte över mina brister utan försöker leva med dem.

Sådärja. Nog skrivet nu bildvisning:


Vad tusan heter blomman, inte mimosa utan?
Varför ser storasyster ut som en mört i ögonen?

Anna.Bra position!Men hitta ett fel!
Hur stor är risken just här för Kia att få fågelinfluensa, skala 1-1000?

Kräfta, räka, mollusk, alien?
Stork? Häger? Trana? Gam?

Hur varm var Atlanten 26/2?
Hur nära var Kia att komma över vattnet?
Den som har flest rätt vinner ett fantastiskt pris.

För övrigt. Dagens boktips:
Carl Hiaasen "Skinny Dip" - Hysteriskt roligt och cyniskt insiktsfull om USA idag paketerat i en deckare som inte liknar något annat man kan läsa. Finns bara på engelska tror jag, men ta chansen och läs. Roligare sätt att fräscha upp språkkunskaperna finns inte!
Slut för idag, läman kommentarer och svar på frågor under kommentarer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ok jag vidhåller nog iallafall att *de va en häger
*atlanten är som en fjällbäck
*bättre en mört i ögonen en en torsk i brallan.....
*närmare än en skuten hare
*molusk i all ära men de är nog en slamkrypare
*chansen är nog större än snittet av pi
*positionen är ju helt ok men den är nog vid fel tillfälle...
komentarer är överflödiga men jag slår dej i nästa golfrunda

Anonym sa...

1)mimosa/acacia/sensitiva bara att välja.....
2)mörtar har bra pokerface men spelar dåligt
3)it´s not how - it´s how many
4)gässen har aldrig varit utanför Huelva - dom hittar inte för det är så dåligt skyltat!
5)UFO
6)Storkhägring
7)som glass
8)en hårsmån