2006-03-08

Kim, kvotering och Kinakål

Det är mycket om tjejer som ska konkurrera med män nu. I OS var det tjejerna som stod för de största framgångarna. Anja Pärsson, Anna Karin Olofson och damkronorna med flera gjorde sitt till för att krossa myten om att svensk idrottstjejer är veka när det gäller. Annika Sörenstam spelade mot herrarna i Texas 2004. (Och hade hon bara puttat som hon brukar så hade hon fått en topp-placering).
Nu ska Kim Martin stå i mål för Malmö i en match mot Bofors. Det har skapat en debatt om Malmö gör rätt eller fel. Matchen i sig är betydelselös och vissa ser det som en nedvärdering av Kim Martins inhopp. Bofors tränare gör det häpnadsväckande korkade uttalandet att man sänker kvaliteten på ligan. Jag tycker att han sänker kvaliteten på tränarkåren när han säger så.
Lycka till ikväll Kim, hoppas du håller nollan!
Kvotering av kvinnor i bolagsstyrelser är en svår fråga tycker jag. Att kvinnor blir diskriminerade råder ingen tvekan om.
Det finns fler VD:ar för börsbolag som heter Björn än det finns kvinnor som är VD:ar.
Kvinnor behandlas som tillhörande en grupp med gemensamma egenskaper och diskrimineras i och med detta.
Är då kvotering lösningen?
Kvotering innebär väl per definition att man behandlar den kvoterade gruppen som just en enhetlig grupp med gemensamma egenskaper.
Var det inte det vi vill undvika? Kan två fel bli ett rätt?
Jag vet inte, rent principiellt, logiskt blir det fel i mitt huvud. Men det kanske är det som krävs för att bryta mönstret och få in fler kvinnor på beslutande poster i näringslivet.
Vi hade nog inte kommit så långt inom politiken om vi inte hade bestämt attalla listor ska vara varvade. Frågan är inte lätt.
Kommentera gärna, jag vill veta vad ni läsare tycker. Är kvotering av kvinnor (eller invandrare för den delen) ett effektivt verktyg för att bryta diskriminering?
I måndags var jag på Arboga arbetarekommuns årsmöte. Jag fick förtroendet att vara ordförande för årsmötet. Det var en trevlig tillställning och arbogasossarna verkar vara fyllda av självförtroende och kamplust inför valet. Stå på er! Jag fick också möjlighet att presentera mig själv och berätta om hur jag ser på höstens riksdagsuppdrag. Det gick bra, men nog är det lite ovant för en i jantelandet att ägna en lång stund att bara prata om sig själv och vad man själv vill göra. Jag trivs bättre med att berätta om vad VI vill och hur VI ska bygga ett bättre samhälle. Men jag antar att jag får vänja mig vid det ett tag framöver då jag ska visa upp mig som riksdagskandidat.

Dagens musiktips:
The Sounds - Song with a mission. Texten är sådär halvt obegriplig, engelskan är ganska tafflig. MEN, vilket driv, vilket schysst riff, vilken skönt kaxig tjej som sjunger! Jag faller pladask.

Bilden har inget som helst samband med texten. Kinakål i Japan... Men jag tycker bilden är snygg i alla fall...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan Olle!

Kvotering är inget mål i sig med ett medel för att nå ökad jämställdhet. Jag förstår inte detta motstånd som finns i samhället mot kvotering. Många kvinnor uttalar sig också mot kvotering. Många verkar tro att det handlar om att ersätta en klok och smart man med en kass kvinna. Det handlar om de strukturer som finns i samhället. Kvinnor är underrepresenterade på många områden och det måste vi politiskt förändra och då är kvotering en av många åtgärder.

olle sa...

Jag är helt för ökad jämställdhet och ser de patriarkala strukturer som finns i samhället. Jag vet att en förändring behövs och jag är inte emot lagstiftning för att komma tillrätta med problem i samhället. Jag är feminist inte bara till namnet. Mitt problem är bara att det inte går ihop i mitt huvud. Att kvotera är ju att behandla kvinnor (eller invandrare, eller blåögda) som en enhetlig grupp med enhetliga egenskaper. Är det inte det som är diskriminering. Logiskt, teoreriskt, går det inte ihop för mig. Det är en logisk kullerbytta. Men jag kan vara ute o cykla, det har hänt förr. Kom igen, Anna, övertyga mig om att jag har fel.
OT

Anonym sa...

Hej Olle!

Kvinnor är som grupp underordnade män, det är diskriminering om nåt. Målet måste vara att kvinnor ska ha halva makten. Könskvotering handlar om att det underrepresenterade könet ska få förtur till t.ex. ett arbete. Självklart måste kompetensen vara densamma.

Många är emot kvotering av den anledningen att man inte vill få ett jobb bara för att man är kvinna eller man. Det handlar inte om det. Vi ersätter inte kompetenta män med halvbra kvinnor.

Kvinnor är och har varit diskriminerade på arbetsmarknaden hur länge som helst. Vi politiker måste använda de verktyg vi har för att komma till rätta med det. Jag ser kvotering som en möjlighet att nå ett mer jämställt samhälle.

Anonym sa...

Borde man ens behöva diskutera sånt här? Kvinna eller man, vad spelar det egentligen för roll?
Vad jag vill veta är hur det gick för Kim i målet? :)

Anonym sa...

Svar till Kerstin:
Ja, tyvärr. Måste man diskutera det här. Och den som är emot kvotering tycker jag ska komma med ett bättre förslag på ett medel att råda bot på den sneda maktfördelningen. Har ännu inte hört talas om något effektivare sätt.

olle sa...

Helt rätt att man får komma med alternativ om man nu är emot kvotering...
Förslag i stället för kvotering: En oerhört mycket tuffare anti-diskrimineringslagstiftning, som tvingar till saftiga böter om man nu diskriminerar någon. Offentliga arbetsgivare tar sig i kragen och ser till att öka kvinnorepresentationen rejält i ledande skikt. Vi måste föregå med bättre exempel. Tuffare uppföljning och implementering av jämställdhetsplaner på alla arbetsplatser. Allt detta kan hjälpa utan att kvotera...
O