2006-03-13

Tankegetton, DN och fårskockar

(Här är en som pekar med hela handen...)


Har sen en tid fått DN hem i brevlådan. Gratisprenumerationer tackar inte snåla suringar nej till. DN är tjock, liberal, inte så lite halvsnobbig emellanåt på kultursidorna och faktiskt riktigt läsvärd. Att läsa sånt man inte normalt brukar läsa. Att lyssna till åsikter som inte överensstämmer med sina egna är nyttigt och viktigt. När man är engagerad i en rörelse med gemensam ideologi o värderingar är det lätt hänt att man bara tar del av sånt som bekräftar det man redan tycker. Det är inte bra för kreativt tänkande och förmågan att tänka "utanför ramen".
Tankegetton är ett bra ord för att beskriva sällskap där alla tycker lika o förstärker varandras åsikter. Tankegetton är farliga i ett demokratiskt samhälle. Som tur är, är vi sossar inte del av ett tankegetto (för det mesta), debatten är stark i partiet och man kan vara lika god socialdemokrat som andra fastän man läser DN, spelar golf och inte är metallare.
I DN idag skriver man om Göran Perssons tio år som statsminister. Ris och ros delas ut och man intervjuar folk inom och utom partiet om hans förtjänster och brister. Jag tänker inte rescensera Göran, jag känner honom inte. Från min horisont gör han ett bra jobb och jag beundrar att han orkat stå ut med ett så tufft jobb så länge.
Det som var intressant i rösterna om Persson tyckte jag var kritiken att han inte varit tillräckligt visionär och inte lyckats formulera en målbild för Sverige och sossarna.
Ursäkta, men är det bara han som ska göra det?
Är inte vi ett demokratiskt parti fullt av tänkande människor som tillsammans beskriver och formulerar vår ideologi?
Jag kan ju inte säga att Perssons personlighet har hindrat mig i mitt tänkande vad gäller framtidsfrågor. Vi medlemmar är ingen fårskock som väntar på godkännande från den store ledaren innan vi uttalar oss. Om vi har misslyckats med att formulera det som kommer efter folkhemstanken, så faller ansvaret i så fall på hela partiet. Nu är inte jag så säker på att vi lider så stor brist på visioner, men visst jag ser hellre att vi diskuterar människosyn och värderingar än procentsatser och bytesbalansunderskott.
Vad jag menar är att det är upp till oss var och en som är medlemmar att formulera visioner. Partiledaren är en medlem av många. Personkulter eller Perssonkulter har ingen plats hos oss, vi är ju en folkrörelse.... Vi pekar med hela handen tillsammans!

1 kommentar:

Anonym sa...

Väl skrivet. Jag tycker personligen att det saknas vissioner innom partiet. Göran har kanske ett störe ansvar för att förmedla vissioner men som du påpekar är det inte ett enmansparti utan vi har alla ansvar för den tankemässiga utveklingen innom partiet.