2006-03-20

I rymden kan ingen höra dig skrika

Rubriken har inte mycket samband med texten. Det är mest att ingen kan höra mig skrika. Fast jag skriker inte i och för sig. Schysst rubrik i alla fall.
Hemma igen efter oväntat dramatisk halsmandelborttagning.
En natt på sjukhuset blev till tre. Nu är jag hemma med talförbud och ömmande hals, sjukt trött på soppor o övrig flytande föda.
Blir dessutom rätt folkilsk när jag är sjuk, blir mest provocerad av syndomtyckande. Inte en helt attraktiv egenskap.

Vill passa på återigen att strö lovord över personalen på avd 5 på sjukhuset i Västerås. Tålmodiga, proffsiga och alltid måna om patienten.
Ni vet väl att klagomål på vården är mest förekommande hos dem som aldrig eller väldigt sällan kommer i kontakt med vården. De mest nöjda är de som haft mest kontakt med vården. Jag hör till de mest nöjda utan tvekan. Vi sossar ska inte skygga när vi diskuterar kvaliteten på vården, vi ska vara stolta över den vård som finns i välfärdssamhället, inte skyla över de problem som finns förstås. Men jag i alla fall vägrar att falla in i klagolåten. Vi har bra vård i Sverige. Blir man riktigt sjuk får man bra hjälp. Basta!

Skulle ge en hel del för att få tugga på nåt riktigt knaprigt, som finncrisp, eller en knäckemacka eller chips eller vad tusan som helst som inte är flytande. Talförbudet har gjort att jag ställt in mina möten denna vecka. Trist, men man märker rätt fort att man inte är oumbärlig, rätt nyttigt egentligen.
Tips på mat som man kan svälja utan smärta och råd till uttråkad riksdagskandidat mottages tacksamt.
Funderingar man poppar upp i ens huvud när man har för lite att göra:
Varför stavas läspa med s?
Finns det en tanke med att "desserts" baklänges blir "stressed"?
Vad är memma egentligen?
Varför kan man inte lära sig gilla kapris?
Hur kan man tycka så illa om så mycket av det Carola representerar o ändå sitta där med ett fånflin när hon sjunger taket av globen? (med halsfluss dessutom, respekt)
Fanns verkligen inte internet för 12 år sen?
Hur länge kan snön egentligen ligga kvar? Golfsäsongen riskerar ju att bli ännu kortare än den redan är!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mattips: Konserverad sparris. Svälj den hel. Morotspuré - äckligt. Palsternackspuré - gott.
Sprit.
Snö är roligt. Skidor är roligt och nåt man tar på blodigt allvar ;-)
Kapris är gott, särskilt till bacon och kyckling lever-
Memma är en sorts melass-gelé som finländare äter till påsk. Inte gott.
Carola - ja vad säger man. Att hon borde gå med i Broderskap kanske? Hon skulle nog lyckas höja upplagan på tidningen med samma namn.

Anonym sa...

Ät glass. Det har alltid varit det enda jag fått ner vid halsont. Dessutom lindrar det mot det onda.