2008-12-01

Möte med if metall och resplaner.


Om varselläget.
Dystert är det, även om just Västerås där vi hade mötet hittills klarat sig ganska väl i jämförelse med Köping, eller Eskilstuna. Mitt tips är att det kommer att bli värre innan det blir bättre. Hur mycket värre skulle regeringen kunna påverka genom att genómföra riktade insatser, satsningar på yrkesutbildning och arbetsmarknadsåtgärder. Just nu sitter regeringen på händerna, tittar ibland yrvaket upp och hänvisar till sin budget som man lade straxt innan världsekonomin kastades in i en malström som är den värsta sen trettiotalet.
Det duger inte.
Imorgon åker jag till Oslo för att vara med på ett forum om klustervapen samt besöka undertecknandeceremoinin. Massor av ministrar och statsministrar från över 100 länder kommer att vara där och skriva under för sina länder.
Bildt kommer förmodligen inte. Vem som representerar sverige kan tyckas oviktigt, men är ändå en ganska viktig signal om vilka ambitioner man har på nedrustningsområdet och ett tecken på hur viktigt man tycker avtalet är.
Så på onsdag får vi se vem som skriver under för sverige.
Direkt från oslo far jag till Peking, JiangXi provinsen och sedan Shanghai. En delegation av europeiska socialdemokrater ingår jag i och vi ska träffa makthavare, studenter och besöka bl.a arbetsplatser och miljöprojekt. Jag bloggar därifrån i mån av tid och uppkoppling. Så håll utkik.

Inga kommentarer: