2007-01-17

Tillbaka i riksdagen, bilder från helgerna

Tillbaka i riksdagen efter julhelgerna och diverse konferenser efter trettonhelgen. Har gått och blivit förkyld, men känner mig ändå utvilad och laddad inför vårterminen.
Det som väntar den här våren för oss i utrikesutskottet är först och främst den utrikespolitiska debatten den 14/2. Jag ska där hålla ett anförande om Asien och globaliseringen och koppla det till miljöfrågan. På kvällen den 14/2 kommer jag och Lena Hjelm Wallén att hålla i ett seminarium i Västerås om internationella frågor. Tiden fram till dess så ägnar jag mig åt att förbereda detta huvudsakligen. Sen tillkommer förstås allt annat med utskottsmöten, länsträffar osv. Övrigt som jag ska ägna mig åt i vår:
Besök i Bryssel i Maj med s-gruppen i utskottet.
Studieresa till Asien på egen hand för att lära mig mer om mitt ansvarsområde.
Möte med unga parlamentariker från Asien och Europa i Haag i februari.
European Mediterranean Parliamentarian Associatopn (EMPA) möte i Rom och Tunis i februari respektive mars.
Motions och propositionshantering i utskottet.
Bevaka gymnasiefrågor och miljö-frågor i länet, och delta i den debatten i valkretsen
mm, mm
Julen tillbringade jag o sambon i Tunisien där vi åt gott (men alldeles för mycket), njöt av solen och golfade. Efter nyår så var vi på Öland och avvecklade C:s boende där. Heminredning och diverse sortering av ägodelar följde därpå. Jag klämde in en runda golf den 3/1 på Saxnäs GK som hade perfekta sommargreener och illgröna fairways.
Efter trettonhelgen var jag på Bommersvik med s-gruppen i utrikesutskottet och planerade för vårens aktiviteter och direkt efter det for jag med distriktsstyrelsen i Västmanland och LO:s distriktsstyrels på konferens till Helsingfors. Vi fick också träffa Mona Sahlin på 68:an innan vi gick till sjöss. Mona gjorde som alltid ett bra framträdande, och jag har inga tvivel på att det kommer att bli bra ifall det blir hon som blir vår nya partiledare. Hon talar så att folk förstår, är erfaren som ingen annan, och är inte rädd för att tänka nytt. Hon är dessutom en empatisk och lyhörd person som har en ledarstil som vi behöver.
För övrigt anser jag att det ska bli skönt att sluta älta partiledarfrågan och kunna göra det som är viktigast. Att prata politik och utveckla den linje som ska vinna valet 2010. Jag återkommer i partiledarfrågan när det är klart vilken som blir valberedningens kandidat.
Idag var det partiledardebatt, och Göran Perssons sista framträdande där. Han gjorde bra ifrån sig och fick faktiskt lovord av till och med Reinfeldt. Han har alltid varit lysande i debatter och ett citat jag skrattade högt åt idag var apropå att borgarna höjer arbetsgivaravgiften för de flesta småföretag, när deras ambition är att så småningom sänka den:
"Det är som att inleda en vit vecka med en sup!"
Nedan lite bilder som jag äntligen lyckats föra över från telefonen till datorn:


Flaming GC i Monastir, Kuperat, smalt, knixigt, riktigt kul.

Spåkvinnan i Brandbo spådde nyårsmiddagsgästernas framtid i smält tenn.

Varmt nog att sola tyckte vissa att det var i Tunisien

Jobbigt läge...

Morgondagg

Hiskeligt frestande dessertbuffé på vårt hotell. 2007 ska jag tamigtusan skärpa mig o dra ner på sockerintaget med ca 95% till en normal nivå!

Saxnäs Gk på Öland 3/1 2007.

Inga kommentarer: