2006-06-17

Kärleksförklaring o krishantering med Olle 12 och ett halvt...


På det charmanta Kohlswa Herrgård tränade vi på krishantering häromdan. Ledningsgruppen, krisledningsnämnden och diverse administrativ personal var där och fick lära sig mer om hur vi ska jobba om en s.k. extraordinär händelse inträffar. Nyttigt och lärorikt, fast man får hoppas att vi aldrig ska behöva använda våra kunskaper. Man märker också vilken fördel vi har i en liten kommun med korta beslutsvägar och där alla inblandande känner varandra och kommunen väl.
Det fanns också en del tid för umgänge och trevligheter. På kvällen riggades fotbollsbilder på duk och vi kunde se Sverige mot Paraguay.

Jag oroade mig inför matchen av två anledningar, dels för hur det skulle gå förstås, men mest för mitt eget beteende... Jag älskar att se på fotbolls-VM i allmänhet och jag är hysteriskt engagerad när jag ser Sverige spela. Jag regrederar till 12års-åldern, skriker och gapar, pendlar mellan djupaste förtvivlan. Jag vet att det är omoget och inte passande beteende för en blivande riksdagsledamot. Men jag kan inte rå för det, jag måste leva mig in i matchen. Därför brukar jag antingen se säna här matcher i min ensamhet eller med mycket nära vänner som vet hurdan jag är (och som är likadana själva...)
Hoppas att den lilla respekt jag hade hos kommunens tjänstemän inte är helt utraderad efter matchen...
Skämt åsido, vi hade jättekul tillsammans och jublet när Freddie Ljungberg nickade (!) in målet i 88:e minuten visste inga gränser. Jag gled fram på golvet på knä, överkroppen vinklad mot taket med armarna utsträckta, överraskande vigt och en snygg målgest om jag får säga det själv...
Jag vet att fotboll är en bagatell egentligen och att det finns större problem i världen än om Sverige går vidare från gruppspelet eller inte, men just då, just där känns det som om fotboll är större än livet självt. Därför älskar jag fotbolls.VM.
Bäst hittills: Argentina, 6-0 mot Serbien, hoppas vi får en chans att spöa dem i kvarten.
Näst bäst hittills: Ghana mot Tjeckien, fantastisk fotbollsmatch, med rättvist resultat.
Lag jag hoppas minst på: Tyskland, det räcker med oförtjänta tyska framgångar i VM nu.
Mest överskattade lag; England, tveklöst.
Mest underskattade lag: Ghana
Zlatan, geni eller överbetald diva? GENI!
Roligaste namn: Bastian Schweinsteiger, Pimpong
Coolaste holländska namn (bland många): Giovanni van Bronckhorst

1 kommentar:

Anonym sa...

Skulle vilja se den där målgesten av riksdagskandidaten. Finns den inte på bild? :-)