2006-05-11

SJ i säck och aska, Persson vs Reinfeldt rond 1 - betyg


Utsikten från konferensanläggningen Utsikten i Nynäshamn

Onsdagen och torsdagen tillbringade jag i Nynäshamn på Mälardalsrådets årsmöte. Märlardalsrådet är en sammanslutning av landsting och kommuner i fem län runt mälaren. Det är inte en församling med beslutsmakt eller en massa pengar. Det är en lobbygrupp och kanske embryot till ett framtida regionparlament. Jag gillar regiontanken och tror på att en ny nivå måste ersätta länen/landstingen. Kul har det varit i alla fall, det är väldigt givande att lära känna kommunfolk från hela regionen och man lär sig mycket.
Slutpunkten på dagen var att SJs vd, Styrelseordförande, underhållschef i mälardalen och banverkets generaldirektör kom på besök. Missnöjet med SJ och Banverket är massivt, svikna löften, spruckna tidtabeller, tåg som levereras för sent, tåg som bara funkar i plusgrader etc är vardag för oss mälardalingar. Deras läge var inte direkt lysande då de tog plats på scenen. Vi fick förklaringar till de problem som finns och fick höra vad man tänker göra åt saken. Allt är mycket logiskt och rationellt. Men vi har hört det förut! Flera gånger!
Generaldirektören på Banverket gjorde i alla fall ett starkt intryck. Man ska centralisera sina resurser, sluta konkurrera med sig själv i olika divisioner och ha inte bara rälsen utan hela resan i fokus. Bra åtgärder tycker jag, men herregud, det krävs ingen nobelpristagare för att komma underfund med det. Allt detta kunde man gjort för länge sen. En annan sak jag undrar över. Man säger att det inte finns möjlighet att sätta in fler tåg, spåren är inte månganog. Det köper jag, men varför kan man inte sätta in längre tåg så att man åtminstone får sittplats???

Bilden nedan. Pressad, minst sagt, VD på SJ visar på kurvor över punktligheten på tågen. Hans jobb skulle jag inte vilja ha... (Iofs är risken liten att någon erbjuder mig det.)


Årets första partiledarduell, här kommer Olles helt subjektiva betygssättning. Skala 1-5

Slipsval:
Persson: mörkröd, sober, lite mainstream kanske... - 4
Reinfeldt: Ukrainaorange, sticker i ögonen men drar iofs uppmärksamheten till sig... - 2

Pondusfaktor:
Persson: På vanligt hög Perssonnivå, myndig, återhållsamt kroppsspråk - 4
Reinfeldt: Svag gren för Fredde. Resonerande o trevlig, men pondus? - 2

Totalt: Persson 8, Reinfeldt 4

Självklart anser jag att Perssons är vinnare om man ser till argumenten och sakinnehållet. Tänker inte recensera detta då jag nog är rätt förutsägbar där. Jag håller med Göran, jag tycker att Fredde är ute o cyklar.
Tror också att flertalet tittare börjar få klart för sig vad de olika alternativen innebär. Lyckas vi förmedla det så kommer vi att vinna valet.

Avslutningvis en liten reflektion. Keith Richards är min idol, ända sen Ullevi 82 har jag beundrat den mannen. Han är ingen lysande förebild på många sätt. Han lever på Marlboro och Jack Daniels. Han har inte levt ett i övrigt drogfritt liv. Men. Han är så mäktigt cool. Han har producerat briljanta riff, skrivit lysande rock i 40 år. Smaka på det... 40 år!!
Nu har han gjort sig illa stackaren, jag trodde att det var en hjärtinfarkt eller att hans kropp fått nog av det hårda livet. Men nej. När Keith hamnar på sjukhus 62 år gammal så gör han det på sitt oefterhärmliga rock'n roll-sätt. Han ramlade 4 meter ner i backen när han tävlade i att plocka kokosnötter från en palm. Han ruskade av sig det och satte sig på en vattenskoter där han sen säckade ihop. Man borde bli chockad över hur en vuxen karl (eller snarare en äldre herre) beter sig. Man borde bli förfärad och tycka att han borde växa upp. Men jag bara ler och faller pladask. Keith Richards ÄR rock'n roll!

Inga kommentarer: