2006-05-09

Partipiska eller lagarbete? Golfnavelskådande





I helgen var sossarna i Sura på Bommersvik.Där träffades den blivande fullmäktigegruppen för att diskutera hur vi ska jobba nästa mandatperiod. Politik är i mycket ett lagarbete. Vissa syns mer i media och är mer kända. Men det är ju så att vi är en demokratisk organisation och vi skapar vår politik i grupp. Då är det viktigt att man trivs tillsammans och att man är överens om spelreglerna. Några självklarheter som ändå är värda att formuleras när man bygger ett lag är:
  • Allas röst är lika värd på våra gruppmöten, oavsett om man är ersättare i fullmäktige eller kommunalråd.
  • Som fullmäktigeledamot företräder du alla medborgare i kommunen.
  • Vi respekterar varandra och lyssnar på varandra
  • Vi har högt i tak och ska debattera för vår sak.
  • Inga frågor är för dumma för att ställas.
  • Man ska undvika jävs-situationer och att tala i egen sak.
  • Vi skiljer på sak och person.
  • När vi inte är eniga i gruppen så är det majoritetsbeslutet som gäller som vår linje i fullmäktige.
  • En del kallar detta partipiska, jag kallar det för lagarbete och demokratiskt arbetssätt för att kunna bedriva en effektiv politik. Enade vi stå, söndrade vi falla.

Idag deltog jag på en debatt med Elisabet Bäck, chefredaktör på vlt. Lärarförbundet hade bjudit in och temat var medias bild av skolan. Samtalet var givande och jag tror att åhörarna var nöjda. Jag sa bl.a att jag tycker att skoldebatten riskerar att bli förenklad och polariserad när man bara diskuterar symbolfrågor som framförallt folkpartiet för fram. Att konfiskera mobiltelefoner, anmäla muslimska elever till SÄPO och att flytta mobbare till andra skolor är inte det som är skolans viktigaste frågor. Man kan inte med enkla lösningar lösa komplicerade problem. Vi måste låta proffessionen (lärarna) sköta det de är experter på, och inte detaljstyra skolan som politiker. Jag tycker också att det är lite sorgligt att media oftast fokuserar på det som är avvikande och dåligt, istället för att visa en mer nyanserad bild av sveriges största rbetsplats skolan. Jag och Elisabeth var överens om mycket och har förståelse för varandras olika roller. Jag skulle tycka det vore roligt att få debattera skolpolitik med en motståndare också. Varför inte en folkpartist..

Sommaren har kommit också, underbart är det minst sagt...

Har inköpt slipade solbrickor nu , har efter oerhörd vånda valt båge. Nackdel med singellivet är att man inte har smakråd, utan måste bestämma helt själv. Bifogar bild på det vågspelet också.

Stycket nedan är mest för egen del. Om du är anti-golfare så hoppa över det. Om du vill få inblick i en singelhandikappares vedermödor med världens svåraste sport så läs gärna vidare..

Äntligen! Golfbanan är öppen och jag har inlett säsongen med en otippad formtopp.

73 slag brutto, 69 netto i söndags och en eagle på hål 17 lovar gott inför fortsättningen. Drive ca 260 m, järnsexa 150m över en grandunge och en sänkt sexmeters uppförsputt. Tänk om det kunde vara så enkelt varje gång... 35 slag på första nio ikväll med kass puttning, 9 birdieputtar och bara en i hål. Dagens slag var en järnsexa från ca 155 meter på hål fyra, svag motvind, över vatten, upp på greenen till ca två meter från hål. Missade eagle-putten hårfint till höger. Enda svingproblemet är att jag tappar ut en del drivar till höger. Om jag startar svingen med händerna istället för höften och håller emot bättre med högersidan så ska nog det ordna sig också. Siktproblemen från gårdagen är borta, men jag måste se till att vara noggrann med uppställningen inför varje slag. Bunkerslagen är som vanligt darriga i början av säsongen, toppar alldeles för ofta. Puttrutinen känns stabil, men de rackarna rullar inte i. Jag skyller på dåliga greener och inbillar mig som vanligt att jag är en strålande puttare. Tror man tillräckligt mycket på något så blir det sant till slut.