2006-05-19

Inskolning av nr 1242


Torsdagen och fredagen var jag på "inskolning" i riksdagen. Alla kandidater på s-riksdagslistor som har chans att komma in i höst var där (utom de som redan är ledamöter). Vi fick lära oss om hur arbetet i s-gruppen går till av Britt Bohlin, gruppledaren. Samma regler gäller i riksdagsgruppen som i vår fullmäktigegrupp. Jag höll ju i samma genomgång för vår grupp för ett par veckor sedan, och det känns tryggt på nåt sätt att känna igen sig. Björn von Sydow berättade om arbetet i kammaren, och kanslipersonalen berättade om det stöd som ledamöterna kan få av dem.
Eftersom jag var på samma utbildning för fyra år sen (då var jag sjua på listan, nu är jag trea), så var det lite av repetition. Skillnaden nu är att jag nästan kan räkna med att bli invald. Allt blir mer viktigt och på riktigt så att säga. Kul var det också att få träffa de som kommer att bli mina kollegor. En hel del känner jag redan lite smått efter mina år i kommunpolitiken och på diverse utbildningar. Men många ansikten är helt nya. Det gäller att vara en fena på nätverksbyggande om man ska lyckas som ledamot tror jag. Min pojkaktiga charm får jag lov att använda en hel del (obs ironi).
Persson kom dag två och höll ett anförande. Till skillnad från förra veckans tal så var det här ju ett internt möte och det märktes skillnad. Han var mer öppenhjärtlig och tog ut svängarna lite mer. Det är otroligt vilken skev bild man får av makthavare om man bara ser dem i 30-sekunderssnuttar på TV. Persson är mycket mer resonerande och reflekterande än de flesta tror. Vi tog sedan ett gruppfoto med honom på riksdagens trappa, och Göran passade på att ta kort på oss.
På torsdagkvällen var det mingel och muntrationer i ledamotshuset. Vi på den blivande länsbänken spelade också in en videosnutt där vi gör reklam för oss. Den blev överraskande proffsig trots små förberedelser.
Jag ser verkligen fram emot att få börja arbeta i riksdagen när valrörelsen är över. Vet ni att genom historien har det bara funnits 1241 sossar som har haft detta uppdrag. Närjag tänker på det så förstår man vilket hedervärt och ansvarsfullt uppdrag som väntar. Jag bävar dock inte utan kan inte vänta färrän det är dags.
Men först ska vi se till att vinna valet! Det är prioritet nr1!
Fyra färskingar, Olle #3, Lars Eriksson #5, Isabelle Sannerstedt #6 och bloggonautkollegan Anna Wallén #8

Pia Nilsson #4, är väldigt nöjd med vår videosnutt. Pia är från Sala och kom in som ersättare för S-E Österberg 2004. Margareta Israelsson #2, är lite mer samlad, hon är vår nestor och har varit ledamot sedan 1982.

Här är en bild på Anna W i profil...

Fotografer fotograferar fotograf Persson fotograferande kandidater.

Nog om dessa oväsentligheter, över till matnostalgin i:
Mat jag minns:
Tagliatelle med hummersås. April 2004, det var en mulen dag på Sicilien. I den vykortsvackra byn Taormina fanns Ristorante Il Ciclope. Inte särskilt snyggt inrett, udda porslinoch lite sliten bedagad atmosfär, men doften som ringlade ut från köket var förförisk.
När jag bad om lite parmesan till pastan innan jag hade smakat blev kyparen (med rätta) förnärmad och uppmanade mig med en fnysning att smaka först. Han hade naturligtvis rätt. Rätten var fullkomlig, inget behövdes läggas till eller tas bort, det var helt enkelt perfekt (och det borde ju jag ha fattat direkt...)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Kan man se den där videon nånstans?
Skulle vilja se Anna-Lasses fnitterattack.

olle sa...

Videon tror jag kommer l�ggas ut p� partiets centrala webplats, alternativt s�ndas dygnet runt p� svt1 och 2 sista tv� veckorna f�re valet. Eller n�t...

Anonym sa...

Så gott är det inte med mat.

Anonym sa...

varför fotograferar du käk jämt

Anonym sa...

Jasså, du är ute och sosse skolar dig..?

Anonym sa...

du det var länge sen när ska du bjuda på dom smaskiga måltiderna igen din lilla chocklad bakelse så söt som soker är du. / sara på virsbo skolan

Anonym sa...

jag tänder verkligen på mat