2005-12-23

Olle tänder till...

Jag blir inte ofta riktigt förbannad. Jag tar det mesta jag ser hör med jämnmod. Jag vet att det inte finns så mycket som är värt att ödsla energi att bli riktigt arg över. Jag. vet att det man läser och ser i nyhetsflödet är hårt vinklat och ofta onyanserat. Jag hetsar därför sällan upp mig. Men nu avviker jag från mina principer. Jag är riktigt förbannad! Jag ser rött, pulsen går upp och jag tänker elaka tankar... Anledningen?
Handläggare (jag vet, det är bara enstaka, men det kvittar) på migrationsverkethar kränkt asylsökande nåt alldeles för jävligt.
Man säger till en blind man som vill ha mer assistans: Titta på mig när jag pratar med dig. Man firar med tårta när man lyckas utvisa folk. Man skålar i champagne över lyckade "verkställigheter". Vilken jävla omskrivning! "verkställigheter" - som om man inte vill befatta sig med vad man egentligen gör.
Grr - jag är så arg!
Människovärde har alla rätt till. Jag menar inte att man ska gulla med asylsökande. Jag menar inte att alla har rätt att stanna i Sverige.
Men alla har fanimig rätt att behandlas som människor!
Nu tänker jag inte skriva mer om detta, rädd att jag blir för elak.....

Jag har arbetat som SFI-lärare i nästan 10 år.
Jag har mött asylsökande från hela världen. Rumäner som flytt kaoset under Ceaucescu, vapenvägrande irakier, krigströtta somalier och eritreaner. Kurder på flykt undan Saddam, som förlorat alla sina nära, mitt under brinnande Balkan-krig har jag haft kroater, serber, bosnier och kosovoalbaner i samma klassrum. Jag har mött alla sorters människor.
Skojare som kommit hit för att utnyttja systemet.
"Köpefruar" som bor med svenska gubb-slem i nästan två år, drömmande om ett nytt liv, innan två år har gått (om man bott i här i två år kan man få stanna utan att vara gift) skickar gubbäcklet iväg dem tillbaka till hemlandet och hämtar en ny kvinna att utnyttja och förnedra...
Traumatiserade krigsoffer, som bara vill ha en fristad och vill återvända så fort de kan.
Homosexuella som riskerar dödsstraff om de visar vem de egentligen är i hemlandet.
Vanliga vettiga människor som av en eller annan anledning ryckts upp med sina rötter och hamnat i ett främmande land.
Varje person är unik.
Varje familj har sin historia.
Alla
ALLA
Har rätt
att behandlas värdigt!

Ja just ja
God Jul

1 kommentar:

olle sa...

Detsamma, och tack.