2007-12-02

Nyo Ohn Myint


Om oppositionen hade haft skulle den här mannen förmodligen vara utrikesminister. Klockan börjar bli mycket här så jag skriver mer imorgon. Jag kan iaf säga att det var ett fantastiskt intressant möte med helt ny info om relationen mellan kina och juntan i burma.
Nu ar det morgon, men jag sitter id en dator utan svanska bokstaver, och snart ska jag till flygplatsen...
Nyo Ohn Myint ar en hogt uppsatt figur i den samlade burmesiska oppositionen, han ar medlem i NLD (Aung San Suu Kyis parti), och ar utrikespolitisk talesman i vad man skulle kunna kalla det burmesiska exilparlamentet radet.
Han kanner Aung San Suu Kyi val, och var en gang i tiden hennes livvakt. Han har bland annat som sin uppgift att fungera som sambandsman med den kinesiska kommunistpartiet, bade lokalt i grannprovinsen Yunnan och i Beijing.\
Nyheterna han hade darifran ska jag senare lagga ut texten om i en artikel, men kort sagt sa handlar det om hur Kineserna mer och mer trottnar pa militarjuntan i Burma och vad de planerar att gora at saken. Spannande!

Inga kommentarer: