2007-10-03

Den Nationella Vattenskoterinsatsstyrkan?

På tv häromdagen såg jag ett reportage om greenpeace som försökte stoppa transporter av kärnavfall från Studsvik till England tror jag det var. Klassisk aktion med gummibåtar som skulle störa det stora fartyget. Så långt allt normalt och förutsägbart...
Men sen.
Konstighet 1
Man kallar in nationella insatsstyrkan för att avvärja det hela. Jag trodde i min enfald att dessa tuffingar kallades in vid typ terroristbrott, gisslanfritagningar, tillfångatagande av allehanda beväpnade vettvillingar. Men för att stoppa Greenpeace? Lite av att skjuta mygg med elefantbössa.
Konstighet 2
Och här blir det riktigt konstigt... Den nationella insatsstyrkan går till attack mot gummibåtarna med miljöaktivister med..... vattenskoter.
Vattenskoter?! Frågorna hopar sig i mitt huvud. Hur många vattenskotrar förfogar den nationella insatsstyrkan över? Hur ofta kommer de till användning? Har de särskilda kurser för superpoliser i vattenskoteringripanden? Är vattenskotrarna skottsäkra? Är våtdräkterna kevlarförstärkta?
Ursäkta att jag raljerar lite, men tankarna vandrar ibland.

Inga kommentarer: