2007-05-07

På väg till Filippinerna, teknikdjävulskap

Jag har varit en kass bloggare på sistone. Första majfirande, riksdagsarbetet och resa till Helsinki och Oslo har stått på schemat.
Jag har dessutom fått en telefon som driver mig till vansinnets gräns. Jag brukar ju annars ta bilder till bloggen med mobilen. Men den här nya jag har fått är fullständigt oduglig. Jag ska inte nämna modellen vid namn så att jag blir stämd av tillverkaren. Varenda manöver kräver fjorton knapptryckningar, en lucköppning och helst två hoppsa-steg.
Jag är ingen teknikfiende och gillar nya prylar med många finesser och brukar inte ha några problem med att lära mig använda dem. Men den här telefonen...... Han som tillverkade den kan inte ha en aning om begreppet användarvänlighet eller intuitivitet. Bara en sån sak som väckarklocksfunktionen. När man väl ställt larmtiden (som kräver 14 knapptryckningar, lucköppninger etc) så ringer det som det ska. Där ligger man yrvaken och vill då stänga av larmet alternativt snooza en stund. Då kan man ju tycka att de två alternativen borde finnas på skärmen, eller hur? Det borde stå STÄNG AV och SNOOZE. Men ack nej. De alternativ som finns är följande:
OK
TYST
AVVAKTA
Vad betyder det? OK- jag vill sova vidare?, OK- jag vill stänga av?
TYST- en stund eller för alltid?
AVVAKTA- vadå?
Idiotiskt är bara förnamnet. Jag ska byta tillbaka till den gamla telefonen, inte lika full av finesser, men oerhört mycket bättre!
På onsdag far jag till Filippinerna. Där ska jag vara del av ett team av valobservatörer. Spännande ska det bli. Nedan kan ni läsa det pressmeddelande som vi ska skicka ut om detta.
"Riksdagsledamoten Olle Thorell (s) från Surahammar kommer att delta i ett internationellt team av valobservatörer i valet på Filippinerna.
Parlamentariker och partirepresentanter från nio länder deltar i teamet. Förutom Sverige är det representanter från Indonesien, Indien, USA, Norge, Australien, Danmark och Holland
Den 9-18 maj är han på Filippinerna, först i Manilla och sedan ute i landet för att övervaka själva valet som äger rum den 14/5. Särskild uppmärksamhet kommer att ägnas de områden där man befarar oroligheter i samband med valet, s.k. ”election hotspots”
45 miljoner Filippiner är röstberättigade och ska välja 17700 förtroendevalda.
Filippinerna är sedan Ferdinand Marcos fall en demokrati, men en demokrati med en mängd brister. Världens sista maoistgerilla finns i landet och även muslimska separatister bidrar till ett oroligt politiskt klimat. Klyftorna i samhället är enorma och fattigdomen är utbredd.
Korruptionen är extrem, krigsherrar och klaner styr mycket av det politiska livet och våldsamheter har förekommit redan innan valet. Mellan november 06 och april 07 har 21 incidenter av valrelaterat våld rapporterats. 16 personer har skadats och 38 har avlidit i dessa incidenter. Den sittande presidenten Arroyo är starkt ifrågasatt och oppositionen fruktar att omfattande fusk kommer att genomföras för att hon ska kunna behålla makten. Även om det inte är val till presidentposten så är valet avgörande för om presidenten ska kunna sitta kvar eller inte.
I uppdraget som valobservatör ingår att dels övervaka själva valet på valdagen, men också rösträkningen och möten med diplomatkåren, media och det civila samhället står på programmet.
Om intresse finnes, kan Olle rapportera eller intervjuas under sin tid på Filippinerna.
Han kommer även att ta bilder som media kan få ta del av.
Han är åter i Sverige den 22/5.
Olle Thorell nås på mobilen 070-3070055, eller mail olle.thorell@riksdagen.se
Om möjlighet finns så kommer Olle att blogga direkt på
http://ollekoll.blogspot.com

Mer information finns på länkarna nedan:
http://www.sida.se/sida/jsp/sida.jsp?d=268
http://www.palmecenter.se/RegionerOchLander/Asien/Filippinerna.aspx
http://sv.wikipedia.org/wiki/Filippinerna"
På väg hem från Filippinerna ska jag stanna ett par nätter i Singapore för att träffa en ex-parlamentariker som jag lärt känna tidigare i år. Han är djupt involverad i biståndsinsatser i Aceh och har grym koll på vad som händer i regionen i allmänhet. Jag ska också möta en del parlamentariker där och träffa några personer för Palmecenters räkning.
Fullt upp med andra ord, men jag trivs som fisken..

2 kommentarer:

Anonym sa...

" gillar nya prylar med många finesser och brukar inte ha några problem med att lära mig använda dem." hmmm ...
de är inte helt sant, Michael med en före detta fast! monterad mobil

olle sa...

hmpf.....avslojad...vad jag menade var att jag kanske inte ar tekniskt lagd i jamforelse med vissa tekniknordar, men jag ar inte helt lost i att lara mig anvanda grejer. Att jag sen ofrivilligt har sonder saker av ren klumpighet ar en annan femma.