2010-03-09

Vinnarfråga? Pyttsan!

Debatten om RUT-tjänsterna har varit framträdande i pressen sista veckan.
Nu tror inte jag att det här är en så himla stor fråga egentligen, det är ganska få som har utnyttjat tjänsten (ca 1% av skattebetalarna), och när jag pratar med folk är det inte om man får avdrag för hushållsnära tjänster som dyker upp först i samtalet direkt.
Men borgarna är alldeles till sig verkar det. Äntligen slipper de prata om trista saker som: den raserade sjukförsäkringen, den skenande ungdomsarbetslösheten, fiaskot vid klimatmötet i Köpenhamn, Laval-lagens hot mot den svenska modellen, uppsägningarna i välfärden som behövs för att betala skattesänkningarna, den nya gruppen försäkringslösa som blir allt större. Nej, usch, såna obehagliga ämnen vill man helst slippa - och som en skänk från ovan har man nu hittat det man tycker är en vinnarfråga - RUT!
Och vad man än debatterar så vill man få det hela att handla om hushållsnära tjänster och vad otroligt viktiga de är för Sveriges framtid. Pyttsan säger jag.
Jag har inget emot att någon köper dessa tjänster, all heder åt alla som jobbar i sektorn, det är inget fel att vare sig städa eller köpa städning.
Men. Är det det här vi ska använda våra gemensamma resurser till ? Nej, menar jag.
Ann-Marie Lindgren är klok som en pudel, och i följande analys pulveriserar hon borgarnas argumentation. Inte särskilt svårt att göra, men hon gör det snyggt. LÄS HÄR!

Inga kommentarer: