2010-01-18

Avreglering för avregleringens egen skull?

Tillbaka i vardagen efter helgerna. Ganska skönt faktiskt nu när vi har ett spännande valår framför oss.
Idag har jag debatterat avregleringen av tågtrafiken på P4 Västmanland.
Lyssna HÄR (scrolla fram till ca 15.07)
Debatten kom till stånd tack vare det faktum att SJ nu har sagt upp sitt samarbete med Tågkompaniet om gemensamt månadskort för pendlare till Stockholm. I och med avregleringen så har tydligen inte SJ längre nåt intresse av samarbete med andra aktörer.
Ok....
Den första tanken är förstås att bli förbannad på SJ.
Det är ingen ovanlig reflex för oss som använder deras tjänster här i Mälardalen.
Att få stå på tåget, att tåget är försenat titt som tätt, att man lovade för 10(!) år sen att det skulle ta 39 minuter mellan V-ås och Sthlm, att servicekänslan brister, att inköpta tåg tyvärr inte fungerar i vinterväder, att hala löv på spåren gör trafik omöjlig, att bagagehyllorna på dubbeldäckarna är belägna en brant trappa upp, att priserna fluktuerar värre än Nasdaq-börsen, att förarbrist eller vagnbrist gör att tåg ställs in, att resegarantin är otillräcklig, att mobilsamtal och internetuppkopplingen är usel på tågen etc, etc - det är alla saker som retar oss pendlare till ett lätt vansinne. Men det har vi vant oss vid.
Den här gången beter sig SJ helt logiskt enligt de regler som högerregeringen ställt upp. Marknaden ska avregleras. Vinstmaximering är det viktigaste. Varför ska man samarbeta med konkurrenter, när man genom att inte göra det kan sno åt sig en hacka till, eller öka sin marknadsandel.
Avregleringen gör att SJ beter sig så här. Avregleringen är ett borgerligt påfund.
Moderaterna & Co tror att marknaden kan lösa alla problem. Blir konkurrensen bara fri så kommer marknadens osynliga hand att se till att utbud möter efterfrågan och allt blir bra.
Tyvärr funkar inte verkligheten så.
Sverige kommer att bli det enda landet i Europa med en helt fri tågmarknad. Ingen annanstans har man valt att ha det på det sättet, oavsett vilken färg det är på regeringen.
Vi i det rödgröna alternativet förstår att tågtrafiken inte är vilken marknad som helst, här behövs helhetssyn och ett statligt ansvar. Att få transportsystemet att fungera är för viktigt, miljömässigt och ekonomiskt för att tillåtas bli en marknadsliberal experimentverkstad.
Därför kommer vi göra vad vi kan för att riva upp avregleringen när vi vinner valet!
Vi vill istället identifiera de problem som finns för resenärerna, göra de investeringar som behövs för att öka kapaciteten, aktivt styra SJ och fatta kloka politiska beslut i regionen så att situationen blir bättre.

1 kommentar:

Åsa Eriksson sa...

Det var ord och inga visor. Du är så bra, Olle!