2006-04-30

Sköna maj välkommen!

Fick äran att hålla det årliga vårtalet i Surahammar vid valborgsmässoelden. Massor med folk och glad stämning även om elden hade svårt att ta sig riktigt. Det tjusiga fyrverkieriet fick nog mer uppmärksamhet än mitt tal, men jag fick folk att hurra ordentligt för våren i alla fall.
Nedan följer talet:
"Nu är den här igen, våren, äntligen!
Precis som varje år blir vi överraskade och säger till varandra: Oj så plötsligt! Redan? Och vad ska jag ha på mig?
Nu lämnar vi en ovanligt lång och kall vinter bakom oss.
Sällan har det väl känts så härligt att möta ljuset och värmen igen.
Varje år lovar jag mig själv att jag skall passa på att njuta av de här veckorna när det börjar blomma och grönskas, och som vanligt upptäcker jag att det går alldeles för fort!
Scillan som snart breder ut sig på slänten från kyrkan – som en blå våg ner mot Hovgårdsgärde. Gå dit och titta i morgon! Inte om en vecka när du får tid! Ta till vara den här tiden, den försvinner fortare än du anar.
Nu står vi här som vanligt vid brasan och kan njuta av att kören sjunger de härliga gamla sångerna som alla andra år.
Vi hör melodierna och känner nästan hur vinterkylan försvinner när värmen från elden strålar omkring oss.
Men lyssnar vi på texterna? En hel del är rätt föråldrat och nästan obegripligt för nutidsmänniskan. Men det finns en del pärlor som förtjänas att läsas sakta, till exempel den här:

Se hur de silvrade bäckarna små hoppa och slå
Hoppa och slå vänliga armar kring tuvor och stenar!
Se hur det spritter i buskar och grenar
av liv och av dans, av liv och av dans
I den härliga vårsolens glans, uti vårsolens glans.

Eller den här:
Himlen ler i vårens ljusa kvällarsolen kysser liv i skog och sjö

Så här på våren finns det sannerligen mycket att njuta av och glädjas åt. Det känns som att vakna till liv och börja på ny kula efter vintern.
Så njut av våren och värmen. Njut av att bo i det fagra Surahammar. Men lite eftertanke skadar aldrig. Det som vi har här kan vi inte ta för givet.
Jag har nyss kommit hem från en resa till Brasilien och ett biståndsprojekt där.
Där är det inte givet för alla att får mat varje dag.
Där kan man inte i lugn och ro promenera hem på kvällen utan att känna sig otrygg.
Där finns skillnader mellan fattiga och rika som vi inte sett i Sverige på 100 år. Jag tror att det är nyttigt att påminnas om hur bra vi faktiskt har det här. Det är en ynnest att få bo och leva i Sverige, jag önskar att vi kunde vara lite mer tacksamma och inte ta allt vi har för givet.
En liten blick på nyhetsprogrammen och en liten gnutta eftertanke ger oss ett nyttigt perspektiv. Krig, svält och förtryck finns runt om oss och världen är mindre än man tror.
Eftertanken får oss att se hur bra vi ändå har det och vi ska skatta oss lyckliga som får säga vad vi vill och har ett samhälle som rymmer alla.
Men trots allt:
Det finns så mycket att glädjas åt och jag tycker att vi sådan här kväll skall kosta på oss att göra det. Njut av allt som börjar grönska, av herrgårdsparken, körsången och fyrverkeriet!
Gå sen hem i vårkvällen och var snälla mot er själva och varandra!
Låt mig avsluta med ännu ett citat ur en vårsång, den som vi skall få höra sist i kväll:

Hör med tacksam tunga
Tusen fåglar sjunga
Liksom vi, liksom vi:
Välkommen sköna Maj! Välkommen sköna Maj!

Och till sist Ett fyrfaldigt leve för våren – den leve
Hurra hurra hurra hurra!"

Inga kommentarer: