2006-01-19

Persson briljerar, Håkan är kung

Den första partiledardebatten för valåret har genomförts i riksdagen. Hittade protokolsutdraget och vill gärna dela med mig en av Göran P:s repliker. Lysande i både retorik och budskap. Sammanfattar valets knäckfrågor på ett bra sätt. Övriga kommentarer är överflödiga:


"Herr talman! Jag tar gärna diskussionen med de nya moderaterna och med de nya centerpartisterna, de nya kristdemokraterna och de nya folkpartisterna. Det är ju nytt alltihop.

Det är ju ingen tvekan om vilken ambition ni har inom alliansen. Det är 250 miljarder i skattesänkningar uttryckt av dig själv i tidningsintervjuer, uttryckt av Maud Olofsson nyligen i tidningen Sunt Förnuft, Skattebetalarnas egen tidning, understruket av Mats Odell och Karin Pilsäter. Det är dit ni ska. Vi säger nej till detta. Det blir inga stora skattesänkningar. Vi behöver våra gemensamma resurser. Och vi behöver dem inte bara för de äldres skull, vi behöver dem också för att hålla Sverige modernt.

Vad ni har erbjudit för jobbens skull, Fredrik Reinfeldt, är en låglönelinje. Det står i era motioner. Det ni satsar på är att attackera a-kassan, sjukförsäkringen och också ålderspensionerna. Alla ska få skattesänkningar utom ålderspensionärerna. Därigenom tror ni er kunna pressa lönerna och därigenom tror ni er kunna göra Sverige mer konkurrenskraftigt. Det är så er tanke ser ut. Den låglönelinjen är ingenting för Sverige.

Vi ska konkurrera med att göra de svåraste sakerna. Vi ska ha forskning i världsklass, vi ska ha utbildning i världsklass och vi ska ha företag som lever i en miljö som gör att man ständigt känner en utmaning att gå vidare. Det är då man skapar det nya och det svåra. Då kan man ta betalt för sina produkter. Det är den linjen Sverige alltid har valt och kommer att fortsätta att välja.

Häremellan står valet så länge ni håller fast vid politiken från Bankeryd. Men är det någonting som Fredrik Reinfeldt är känd för så är det ju sina ständiga make overs, att göra om politiken. Det är möjligt att också Bankeryd kommer att överges innan vi kommer fram till valet. Jag tvivlar dock på detta. Här går den ideologiska skillnaden i synen på jobben. Aldrig en låglönelinje – tvärtom. Det är på det svåra och komplicerade vi ska satsa. Det är dit vi syftar. "

Dagens musiktips: Håkan Hellström - Jag har varit i alla städer.
Eller egentligen vad som helst som Håkan åstadkom 2005, eller egentligen vad som helst Håkan har åstadkommit.
Jag har tidigare varit lite skeptisk till den glada killen i sjömanskostym. Alltid bra och medryckande låtar, men jag har tyckt att han kanske inte sjungit så bra och att han ibland balanserat på fel sida av det överpretentiösa. Men jag erkänner, jag har haft fel. Håkan är kung. Håkan menar varje bokstav han sjunger, och han sjunger bra. Den 16/3 kommer han till Västerås, I'll be there.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håkan rules.
Men varför funkar inte din mejladress?

Error transferring to mail.SURAHAMMAR.SE; SMTP Protocol Returned a Permanent Error 550 Reverse DNS lookup failed

Är det nån markering mot landstinget?

olle sa...

nja, det tror jag inte, vi har mer effektiva och rättframma sätt att markera mot landstinget när så behövs...

olle sa...

Tack f�r utmaningen. Mina knepiga ovanor �r or�kneliga, s� det blir mest en fr�ga om vilka som �r publicerbara..., �terkommer med ett inl�gg om detta p� bloggen. F�rst m�ste jag skriva om min sjukhusvistelse.

Anonym sa...

Jag väntar med spänning på inlägget om sjukvården. När kommer det? Jag kanske ska skriva några talepunkter åt dig ;-)
/Landstingssekrterarn