2007-09-25

Utkast till motion mot ordningsbetygen - kommentera gärna!

Västmanland- en ordningsbetygsfri zon

Regeringen har aviserat införandet av ordningsbetyg i grundskolan. Vi anser det vara en återgång till en omodern skola där kadaverdisciplin premieras framför deltagande och en respektfull dialog mellan vuxna och barn.
Vi är givetvis inte emot arbetsro och ordning i skolan. Det är en självklar grundförutsättning för det pedagogiska arbetet, och en viktig arbetsmiljöfråga för både lärare och elever. Däremot ser vi inte hur ordningsbetyg skulle vara till gagn för detta. Lärare, föräldrar och elever behöver tillsammans, i dialog med varandra komma fram till de ordningsregler som ska gälla för skolan.
Att stämpla elever som godkända eller icke godkända vad gäller ordning, kan motverka sitt eget syfte. Att trycka ner elever som redan mår dåligt och är utåtagerande med ett ordningsbetyg, kan verka kontraproduktivt. Ett annat problem är vilka kriterier som ska gälla för god ordning. Är det att sitta tyst och göra som man blir tillsagd? Är det bara sådana elever vi vill ha i våra skolor? Hur mäter man hänsyn gentemot andra? En elev som inte kan göra sina läxor på grund av en omöjlig situation i hemmet, ska den eleven straffas med icke godkänt i ordning och uppförande?
Vi anser att individuella utvecklingsplaner för varje elev är att föredra. Utvecklingsplaner som man i dialog med eleven och föräldrarna fortlöpande utvärderar. Där kommer frågor om uppförande och hänsyn till andra in som en naturlig del i dialogen. Den vägen har större förutsättningar att lyckas med målet att skapa god arbetsro i skolan.
Om skollagen ändras så att ordningsbetyg ska införas i grundskolan, så är det viktigt att kunna mäta den eventuella effekt detta har på ordningen i skolan. Om Västmanland tilläts bli en ordningsbetygsfri zon, så skulle länet kunna användas som jämförelse med andra län där man inför ordningsbetyg i skolan.

Inga kommentarer: