2006-11-14

Tibet i Enskede


Tibetanska skolbarn

Idag hade jag ett fascinerande möte. Att vara riksdagsledamot handlar inte så mycket om att trycka på knapp i riksdagskammaren, det handlar också väldigt mycket om att knyta kontakter, lära sig nya saker och skapa nätverk med människor och organisationer som gör bra saker.
Som ett led i detta så fick jag via min utskottskamrat Kent Härstedt kontakt med en man vid namn Soenam Jamyangling.

Han har inte bara ett sällsynt tjusigt namn, utan är också grundare av en fantastisk organisation.
Svensk-tibetanska skol- och kulturföreningen heter den, och bakom det döljer sig en otroligt behjärtansvärd insats för det tibetanska folket.
Soenam är tibetan bosatt i Sverige, han har tidigare varit munk, men är nu gift med en svensk kvinna och har gjort till sitt livsverk att öppna skolor i Tibet. Han grundade organisationen i slutet av 80-talet och i år har man nått sitt mål. 108 skolor har öppnats av föreningen, lärare och sjukvårdspersonal har anställts till skolorna och man sköter undervisningen på tibetanska och ser till att värna den tibetanska kulturen. 13.000 barn på den tibetanska landsbygden får sin utbildning av skolor som drivs av denna organisation.
Soenam är också en värdefull källa till information om situationen i Tibet för mig som riksdagsledamot. Dessutom är han en otroligt vänlig och positiv person som verkligen brinner för sin sak. Inspirerande och nyttigt är det att träffa såna människor när man befinner sig i dags- och partipolitikens vardagsgrå malström som tenderar att bli ganska blasé och cynisk ibland.
Gå in på deras HEMSIDA och läs mer, jag lovar, det är fascinerande läsning.
Bli gärna stödmedlem i organisationen, eller varför inte fadder, det tänker jag bli!

Inga kommentarer: