2006-09-27

Första passet i huvudstaden

Har just kommit hem från första passet i Stockholm.
Det var många nya intryck och nya namn och ansikten att hålla reda på, för att inte tala om att hitta i den labyrint som riksdagshusen är. Det är ju inte ett hus utan ett helt gäng hus som är sammanbundna med underjordiska kulvertar.
Vad som gjordes var att vi (S-gruppen i riksdagen), valde om Britt Bohlin-Olsson som gruppordförande, vi fick höra Göran Persson berätta om hur han såg på valresultatet och vi beslöt om vår kandidat som talman.
Vi som är nyvalda s-ledamöter, 22 st, fick också en introduktion och fick lära känna varandra och resten av gruppen.
Sammantaget så kände jag mig verkligen välkommen och är verkligen laddad inför arbetet som stundar.
Nästa vecka börjar arbetet i kammaren, och först då får jag kontor, övernattningsrum etc. På måndag är det upprop och val av talman i kammaren (som är ombygd). Den dagen ska VLT följa mig under dagen för att göra ett reportage till tisdagen. På tisdag är det riksdagens högtidliga öppnande och resten av veckan är fullspäckad med diverse möten och praktiska göromål, hoppas jag hinner blogga nåt då.
Lite bilder från de senaste dagarna:
Vacker trapphall utanför andrakammarsalen


Kulverten passerar strömmen där riksdagshusen sammanbinds med husen i gamla stan, se kartan nedan.

Utsikt från det tillfälliga övernattningsrummet jag hade i ledamotshuset vi mynttorget.

Inga kommentarer: